Titta bort vid social fobi?

Mer
14 år 2 månader sedan #272031 av Geta
Svar från Geta i ämnet Titta bort vid social fobi?
Blickar är så laddade. Jag förstår precis -det är min första
reflex också att försöka slippa träffa personer som jag möter.
Mer
14 år 2 månader sedan #272053 av Nissegossen
När jag var barn var jag blyg och tittade under lugg och hade svårt att möta en granskande blick!

Men, det är totalt en vanesak och man kan lära sig att frimodigt och spotskt titta i ögonen på en människa! Det är också det att har du ärligt uppsåt och inte behöver frukta ett dåligt samvete är det mycket lättare att se rätt in i ögonen på en människa, för att ögonen är själens spegel och visar precis vem du är...

Spricker du upp i ett leende och möter någons blick är det helt avväpnande och du får ett omedelbart samförstånd personer emellan.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 2 månader sedan #272075 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Titta bort vid social fobi?
Kan ibland inte känna igen folk. Synen ändras kraftigt på mig och jag ser väldigt dåligt plötsligt och självklart har jag inte de "rätta" glasögonen med mig just då. (har tre olika styrkor på glasögon) och då missar jag folk. Och sedan behöver jag inte glasögon alls. Liksom det uppstår förvirring.
Andra gånger känner jag verkligen inte igen människan, kan inte placera, känner inte personen helt enkelt. Tar verkligen tid att koppla upp till rätt delperson som då "känner" personen ifråga.
Och nej, det handlar inte om socialfobi då... utan om DID.
Mer
14 år 2 månader sedan #272078 av Nissegossen
Jag har lärt mig att en del människor tål överhuvudtaget inte att man ser dem i ögonen och det kan vara den utlösande faktorn till att någon blir aggressiv mot dig!

De uppfattar det som ett hot och en människa som du inte känner och du misstänker droger, titta för Guds skull inte den människan i ögonen, för att en som går på narkotika kan bara pga det dra vapen!

Det är som en hund, den skall man aldrig se i ögonen om det inte är ens egen och är det en främmande hund kan den visa tänderna och morrra för att den tål det inte heller.

Då är de, precis som knarkarna beredda att hugga!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 2 månader sedan #272122 av Isa-Alise
Ibland kan folk bli stötta av att de sett mig utan att jag har sett dem - jag går nog rätt mycket i mina egna tankar när jag är på stan... Jag försöker bättra mig och se mig omkring i folkmassorna och heja på personer som jag känner igen... men om jag slappnar av missar jag att se folk...
Mer
14 år 2 månader sedan #272200 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Titta bort vid social fobi?
Vid schizofreni kan dålig ögonkontakt förekomma och det räknas som ett negativt symptom. Negativa symptom kan vara svåra att behandla.