Kallas det bipolär?

Mer
18 år 10 månader sedan #17233 av Mia-Elisabet
Svar från Mia-Elisabet i ämnet Kallas det bipolär?
Jag brukar bli manisk i blad i vissa långa perioder... och sedan deprimerad...men nu är perioderna bara under dagen. Jag har ju ADHD... så "Undrande" kanske har rätt???
Men vill inte må så dåligt på kvällarna!
Mia
Mer
18 år 10 månader sedan #17287 av Marduk
Svar från Marduk i ämnet Kallas det bipolär?
Det kan ju visst vara Bipolär sjukdom.


Finns faktiskt något som heter Rapid cycling och ultra rapid cykling
villket betyder att man pendlar upp och ner varje dag.
så ser det ut för mig.

Jag är manodepressiv och har adhd plus lite till,
adhd:n gör min bipolära sjukdom värre.

mina manier brukar inte sitta i mer än typ någon dag bara,
depressionerna sitter i kortare.

Men fixa en utredning så man får lite koll på vad det är som gör att du svänger, sånt är riktigt jobbigt....

/m
Mer
18 år 10 månader sedan #17291 av maya
Svar från maya i ämnet Kallas det bipolär?
Hej!

Jag har bl a bipolär sjukdom. Under en lång period var jag kraftigt deprimerad, men så kom manin första gången. Jag var vaken i stort sett dygnet runt i ett par veckor ( måste väl ha sovit någon gång eftersom jag överlevde, men det var inte många minuter åt gången. ) Satt uppe hela nätterna vid datorn, surfade, skrev brev till allt och alla, tex insändare till tidningar, brev till läkare och psykologer om hur fantastiskt allt var. Var bara tvungen att klä på mig och gå ut och posta dessa fast klockan var 4 på morgonen. Såg dåliga tvserier mitt i natten, ringde olika människor vid alla möjliga tillfällen för att diskutera politik och världhändelser som jag hört om på radio. På mornarna och förmiddagarna dundrade jag på stereon och dansade i timmar.
Behöver jag nämna att det slutade på sjukhus?

Sen kom depressionen igen. Kan ärligt talat inte säga vilket som är värst. Depressionen är ett helvete. Manin är på sitt sätt jättekul ett tag men risken att förstöra såväl relationer som verklighet är enorm.

Så är bipolär sjukdom för mig.

/maya
Mer
18 år 10 månader sedan #17301 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Kallas det bipolär?
Marduk,

Ja, det ena motsäger inte det andra, men vad jag förstår är det inte erkänt bipolärt ännu med så snabb ultra rapid cykling i europa iaf.
Mer
18 år 10 månader sedan #17318 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Kallas det bipolär?
Det kan nog vara rätt vanligt att man svänger i humöret under dagen... har du märkt om det har att göra med hur trött du är? Kanske du tar ut dig för mycket, går över dina egna gränser för orken... och sen får ångesten chans att plåga dig?? Så kan det funka för mig... jag får vara rädd om mig... vila... sova ordentligt... äta regelbundet... osv... för att klara måendet....

Det är så lätt att tro att man orkar mer än man gör... gå på fest ena dagen och sen vara igång med nått annat nästa dag (om än bara tvätten), och sen får man betala ett pris i form av ångest eller trötthet/nedstämdhet... det tar tid att lära sig var ens gränser för orken går så att man blir stabilare i humöret...
Mer
18 år 10 månader sedan #17324 av Mia-Elisabet
Svar från Mia-Elisabet i ämnet Kallas det bipolär?
Jag blir väldigt trött runt fyra... faktiskt när jag brukar börja må dåligt... och senare mår jag ännu sämre.
Har tidigare fått tipps av personal på psykavdelningen att jag egentligen borde vila under dagen. Men jag har ju aldrig tid känns de som... Kanske måste prova att ta mig tid och kolla om jag mår lika dåligt sen...
Mia