Får jag fråga?

Mer
18 år 6 månader sedan #22968 av Geta
Får jag fråga? skapades av Geta
Jag har hört någon teori om att depression
är instängd ångest. Och att ångest är
instängd ilska. Stämmer det?
Mer
18 år 6 månader sedan #22974 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Får jag fråga?
Kan mycket väl vara så. Jag gick hela tonårstiden med en ilska, kunde knappt titta någon i ögonen utan att dom var svarta av ilska. Egentligen reflekterade jag aldrig över att jag var så här arg inom mig själv. Jag har alltid mått illa istället för att bli arg. Det har helt enkelt tagit sig uttryck i depression och ångest istället.
Jag tror nog det ligger mycket i det du säger. Jag önskar jag kunde få ur mig känslorna direkt i stället för att bära runt på dom hela tiden och till slut må dåligt.
Mer
18 år 6 månader sedan #22976 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Får jag fråga?
Fredrik

Jag har köpt en boxningspåse och ett par boxningshandskar. När jag känner mig ilsken och arg så brukar jag slå ur mig min ilska och man mår bättre efteråt. Istället för att slå sönder saker o ting i huset så boxar jag numera istället. Det skulle kanske vara något för dig.
Mer
18 år 6 månader sedan #22979 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Får jag fråga?
Jag har alltid varit väldigt aggressiv och ilsken av mig mot andra (främst min familj) men har också känt en svår ångest under hela mitt liv. Jag vet inte om jag också kanske bär på ingstängd ilska som orskat min ångest eller om det är min uttryckta ilska som gett mig ångest i efterhand. Jag tror alltså att det kan vara det omvända också, att skammen efter att man gjort något olämpligt ger ångest. Jag upplever också ångest inför framtiden, av att inte veta vad som kommer att hända i framtiden. Kan det vara instängt ilska? Att det har kopplingar med varnadra verkar stå klart eftersom jag bär på både mycket ilska och mycket ångest, men vilket som orsakar vad är nog svårt att tolka. Jag lider också av depression men visar mycket ilska samtidigt. Jag är mycket lättirriterad och lättprovocerad. Samtidigt är jag oerhört känslig och tar illa vid mig för allting och tror att alla är emot mig och vill mig illa. Det gör att jag direkt går i försvarsställning när jag är bland andra människor och osäkerheten ger mig ilska och ångest. Nej det här blev nog lite svamligt inlägg. Ska nog avsluta här innan jag skrivit något helknäppt. Det här är i alla fall mina tankegångar just för tillfället.

/A
Mer
18 år 6 månader sedan #22987 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Får jag fråga?
Jag har inte läst att depression skulle vara instängd ångest, men antidepressiva av nyare typ har också effekt mot ångest. Ångest består av så många olika typer av ångest. Jag har svårt att tro att ilska skulle ligga bakom det. Själv blir jag arg ibland, men jag tror inte att det alltid är kopplat till ångest, men ibland kan det vara det tror jag.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 6 månader sedan #23363 av
Svar från i ämnet Får jag fråga?
Jag var väldigt aggresiv innan jag började äta seroxat. Jag tror att min ångest bottnar i i lska och förmodligen en låg dos av serotonin i hjärnan.