Får jag fråga?

Mer
18 år 6 månader sedan #23382 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Får jag fråga?
Vrede,hat och ilska påverkar psyket negativt. Det är nog vanligt förekommande att man får ångest och blir något aggresiv då. Jag har själv märkt att jag får mycket vrede och hat i mig när jag tänker och känner fel. När man vänder på sitt sätt att tänka så försvinner ofta demonerna men det kräver styrka. Innan jag blev dålig så såg jag något komiskt i allt som hände omkring mig och det påverkade mig positivt. När man är deprimerad så försvinner allt sånt och man ser istället allt som är tråkigt och ointressant. Seratonin är viktigt,men det är tyvärr inte alla som blir hjälpta av anti-depressiva. Motion är nog bra då.
Mer
18 år 6 månader sedan #23384 av alien
Svar från alien i ämnet Får jag fråga?
en på psyket frågade mig ang mina tvångstankar om jag någonsin blir arg..men jag blir nästan aldrig arg..har extremt svårt för det. mediciner hjälper mig ingenting mot mina tvångstankar. varför jag inte blir arg? vet inte. sårad kan jag däremot bli och ledsen, glad ibland (inte ofta), men arg nä. likgiltig ja. så de flesta av mina känslor fungerar. vet dock inte om jag köper resonemanget instängd ilska och psykiska reaktioner i form av depression, ångest, tvångstankar. men visst ska inte utesluta det helt, man kan få många konstiga och oväntade psykiska reaktioner av somatisk (kroppslig) påverkan. och vice versa.
Mer
18 år 6 månader sedan #23423 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet Får jag fråga?
Geta,

Jag tycker att det är en fullträff. Eftersom jag sen ca sjuttonårsåldern började få svår ångest som gjorde att jag mådde dåligt i över sju år av mitt liv. Och eftersom jag inte bearbetade det (ser jag nu) så hamnade jag in i en depression som varade fram tills jag till slut fick en psykos som tydligen är schizofreni nu. Men det jag ville säga var också att jag aldrig kunnat visa min ilska, inte ens när jag var yngre. Så nu går jag i terapi och bearbetar min ilska, tvångtankar, ångest och sånt.
Mer
18 år 6 månader sedan #23440 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Får jag fråga?
Jag har hört att depression kan bero på känslor av ilska som man förträngt... tror mest det gäller lättare depressioner där man kan bli hjälpt av terapi...
Mer
18 år 6 månader sedan #23451 av Geta
Svar från Geta i ämnet Får jag fråga?
Till en del lär det stämma.
Mer
18 år 5 månader sedan #26394 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Får jag fråga?
Jo, en sund själ i en sund kropp, som det heter.
Tror inte det finns något psykiskt som inte har åtminstånde en pytteliten fysisk del. Och givitvis tvärtom.
Men om vi håller oss till det psykologiska så tror jag absolut att förträngd aggression kan leda till depression och andra problem. Jag tror också att psyket kan ändra den kemiska balansen så att man sen får problem av det. som en ond spiral. En boxboll borde kunna fås på recept.