hej

  • Alle
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #28978 av Alle
hej skapades av Alle
Hej jag är så trött på allt och skolan går sådär. Ser ingen mening med att leva man bara jobbar i princip. Jag är en ganska blyg person och jag sitter mest hemma efter att jag kommit hem från skolan och deppar. Jag är 17 nu och fortsätter det såhär kommer jag döda mig själv när jag är 19 20.


Alex
Mer
18 år 4 månader sedan #28986 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet hej
Tråkigt att du känner dig deppad... men det positiva är att när detkänns som mörkast så vänder det snart... man kommer ur depressionen så småningom och kan se ljusare på livet...

Det är vanligt med depressioner i din ålder... om du söker hjälp från vården kanske du kan få antidepressiv medicin eller samtalsstöd...

Livet behöver inte bara bestå av arbete... du är ung och kan utbilda dig till nått kul... har du funderat över att gå ett år på folkhögskola... pröva nått helt nytt och roligt... vet inte vad du gillar men det finns kurser i musik, teater, journalistik, konsthantverk... mm... och en massa yrkesutbildningar till relativt roliga yrken... fritidsledare och sånt....

Omdu söker lite på nätet hittar du särkert något som lockar och inte känns alltför trist...

Sen kan man ju resa bort ett år också... arbeta som aupair (barnflicka) utomlands och få se en del av världen... eller tågluffa i Europa och ta små jobb här och där för att klara ekonomin...

Det finns så mycket roligt i livet... misströsta inte... du kommer att hitta något som du vill och tycker om...
Mer
18 år 4 månader sedan #28993 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet hej
Tråkigt att du är deppad, ibland är livet tufft och man tror att det finns inget som kan göra det bättre.
Det kanske hade kännts bättre om du fått prata med någon? Ta kontakt med din kurator och fråga honom eller henne, för det är inget roligt att gå runt och vara deprimerad.
Om det är väldigt jobbigt finns det mediciner du kan få. Gör sånt du tycker är roligt, om det är jobbigt med skolan kan du hoppa av och hitta på något annat. Det viktiga är att du mår bra.

kram Fredrik
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #29006 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet hej
Du ska absolut inte ta livet av dig.
men du kasnke inte i första hand ska ta kontakt med psykiatrin.
Finns det inte något du är intresserad av? Du kanske kan gå med i en förening för folk som har samma intressen som du så att du träffar andra.
Det finns mycket roligt som kan hända efter att man fyllt 18.
Flytta hemifrån , träffa en partner, börja jobba.
Du har så mycket att se fram emot, så kämpa på med studierna och försök se lite mer positivt på livet.
Mer
18 år 4 månader sedan #29007 av Q.L
Svar från Q.L i ämnet hej
Känner igen mig i det du skriver. Jag var oxå sådan när jag började högstadiet o ut till gymnasiet. Sen insjuknade jag i Sz.
Jag förstår det du menar. Jag såg inte heller nån gnista av lycka i att arbeta. Men sen började jag knapra mediciner o så småning om så kom ett intresse för att jobba.

Så det du går igenom Alex, är kanske mycket likt mitt ett kemiskt problem i hjärnan. Problemet kan gå över...vilket är mest troligast om du bara ger det lite tid.

Om du vill prata om det så lyssnar jag gärna.

Mvh
Mer
18 år 4 månader sedan #29072 av Saari
Svar från Saari i ämnet hej
PSR,

Det där är det SISTA man vill höra när man mår kasst.

(Fast å andra sidan kan det vara skönt att kunna skylla ifrån sig. Typ som när man ska ha mens så vet man att man är en bitch för att man har PMS, så blir det genast lättare att genomlida.)