hej

  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #29075 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet hej
Om du mår riktigt dåligt så kan su vända dig till psykiatrin på din hemort. Men tänk på att det kan bli svårt att ta sig ur det sedan.
Mer
18 år 4 månader sedan #29103 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet hej
Det är inte ovanligt att man kan få depressioner och att livet känns helt meningslöst. Det finns ett självtest man kan göra för att se hur deprimerad man är:
www.deprimerad.net/allm/testa/madrs.htm

Annars om du känner dig nere kan du kanske kontakta skolhälsovården. De har kuratorer och sköterskor, som kan hjälpa till och se till att du kommer att må bättre.

Det man kan göra själv för att motverka depression är att motionera mycket. Motion är ganska bra mot depression faktiskt.
  • Alle
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #29135 av Alle
Svar från Alle i ämnet hej
Nu blir det snart som förra året..:( massa ign. jag funderar på att sluta skolan men vad ska man göra då? och kan man gå i första året om man är 18 nästa år?.
Jag är instängd med mina tankar...jag är så tyst tycker inte om att vara bland folk det känns som man MÅSTE snacka en massa skit för att man inte ska vara tråkig.. fan nu blir det som jag planerat jag vill leva men det är så jävla jobbit...

Alle
Mer
18 år 4 månader sedan #29137 av Saari
Svar från Saari i ämnet hej
Alle,

Jag skulle egentligen inte gå i skolan detta år. Jag hade skrivit till skolan och sagt att jag tänkte ta ett sabbatsår och jag orkade verkligen inte med någon skola alls. Men tanken på att ändå behöva fortsätta skolan senare kändes alldeles för tung, jag beslöt mig för att det var bättre att göra bort skolan nu då jag går sista året och allt.

Varje år i gymnasiet har jag kämpat. Min frånvaro har alltid varit hög, brukar ligga kring 25% frånvaro. Innan jag blev 18 år så var det mina föräldrar som sjukanmälde mig och ibland sjukanmälde de mig hela veckor för att jag gått in i väggen.

Vad jag vill säga är att jag vet hur jävla jobbigt det är, men att det jag kände var bäst var att bita ihop och göra mitt bästa. Jag brukar tänka att jag inte har något att förlora på att åtminstone försöka.

Det är viktigt att informera skolan om hur du mår. Jag gjorde inte det och det är ju klart att det kändes extra jobbigt när läraren förväntade sig att man skulle göra alla uppgifter och så, men nu vet de och de har underlättat för mig. De tvingar inte upp mig framför klassen för att hålla föredrag om jag inte vill, de låter mig göra vissa uppgifter muntligt och de förstår om jag missar någon uppgift.

Ett annat tips är att göra listor på skolarbete, även andra saker som måste göras. Det GÅR VERKLIGEN INTE att göra en uppgift när man har alla andra i bakhuvudet samtidigt. Det blir för tungt och det slutar med att man inte gör någonting. Skriv upp en lista med högsta prioriteringen först, sedan tar du och gör sakerna en och en. Stryk de som du gjort. För mig har det kännts bäst att göra iordning en veckolista på söndag, sedan sätter jag upp en mål att ha gjort minst ett antal av punkterna innan veckan är slut. Och det är inte hela världen om man inte orkar göra en av punkterna.

Jag känner också att jag måste prata skitsnack med folk för att inte vara tråkig. Det känns som om man är många mil ifrån de andra fast man sitter bredvid dem. Tyvärr vet jag inte hur man ska lösa det...
Mer
18 år 4 månader sedan #29145 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet hej
Starkt jobbat av dig Saari!!

mvh Fredrik
Mer
18 år 4 månader sedan #29146 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet hej
Alle,

Jag tycker inte att du skall sluta skolan utan istället bör du försöka får någon att diskutera dina problem med och få en bedömning om du lider av en depression. Om du diskuterar dina problem med någon annan så känns det säkert lättare genast och du kan få förslag till lösningar på dina problem. Sitter du ensam hemma och bara tänker på dina problem kan det bli värre än vad det är nu tror jag.