Vem mer är hypokondrisk?

Mer
18 år 3 månader sedan #31499 av Teresia
Jag undrar vem mer på denna sajt lider av hypokondri. Tvångstankar är det flera som verkar ha men just hypokondri verkar inte så vanligt. Hypokondri är när man inbillar sig att man är sjuk hela tiden, man tycker att man kanske har fått en hjärtinfarkt så är det egentligen bara panikångest, eller att man går runt och tror att man har cancer någonstans i kroppen osv. Eller så har man verkligen ett problem med hälsan men som man överdriver och är otroligt rädd för. Många går till läkaren jätteofta då läkaren säger att de inte hittar något fel på en, men många hypokondriker tror inte på läkaren och misstänker att de i så fall har en sjukdom som de ännu inte hittat eller så. Jag har själv hypokondri. Men alla hypokondriker reagerar inte likadant, men vissa likheter finns. Vissa kanske kan ta till sig det som läkaren säger andra inte. Vissa kanske springer till läkaren hela tiden medan andra vägrar gå till läkaren för att de är rädda att något ska upptäckas osv. Vissa har en mildare grad av hypokondri andra svårare. Så hypokondriker kan vara olika också. Berätta din egen historia om du varit hypokondrisk eller är det. Har du råd på vad man kan göra? Varför är vissa hypokondriker?
  • Erase
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #31505 av Erase
Svar från Erase i ämnet Vem mer är hypokondrisk?
Jag har hypokondri och inbillar mig hela tiden att jag håller på att fel på min hjärna - Det hjälper om jag får prata med nån sjuksyster/läkare.
Mer
18 år 3 månader sedan #31508 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Vem mer är hypokondrisk?
Teresia

Förra veckan trodde jag att jag fick en hjärnblödning. Min hand domnade bort och fick känselbortfall i höger arm. Sedan så rubbades synen och jag kunde inte prata på en 25 minuter ungefär. Talrubbningar har jag haft innan och min läkare har lugnat mig och sagt att det jag upplever är psykiskt. Jag har denna vecka oroat mig för att få ett anfall igen och jag känner mig hypokondrisk nu. detta är tvångsmässigt hos mig nu.
Mer
18 år 3 månader sedan #31510 av jennynen
Svar från jennynen i ämnet Vem mer är hypokondrisk?
hallå. jag har inte några hypokondriska problem, men här är lite info.


Hypokondri, ibland nosomani, även "inbillningssjuka" eller somatomorft syndrom, är ett tillstånd som innebär att den sjuka är övertygad om att hon har en eller flera fysiska sjukdomar trots att hon är fysiskt frisk. Hypokondrin i sig är ett ångestutlöst psykiskt problem, som fokuseras bort från själens tillstånd till en obefogad oro över kroppens fel och brister. Kroppens normala signaler och utseende tolkas som sjukdom eller hot om sjukdom. Sjukrollen är central för den av hypokondri drabbad. Genom sitt innehav av en fysisk sjukdom äger den drabbade rätt att stänga av livet och livets alla krav och orkar leva med sin existentiella ångest. En person som lider av hypokondri kallas hypokondriker.

Psykosomatiska symtom är vanliga, men en hypokondriker tolkar diagnoser som att läkaren försöker göra alla allvarliga symtom till en psykologisk gåta istället för vad det faktiskt kan är eller kan vara. Den sjuke kräver ofta att få vila och möjligen ett par läkarbesök samt ett sjukintyg som konfirmerar sjukrollen.

Det är ett observandum att hypokondrikern inte är lat eller arbetsovillig. Hypokondrikern är heltidsupptagen med att vårda sin av sjukdom ständigt hotade kropp.

Hypokondri är åtkomligt för behandling med samtalsterapi, som kan göra symtomen hanterbara för den enskilde och därmed ge möjligheter till ett hanterbart vardagsliv. Oron och rädslan för fysiska sjukdomar kvarstår men på en lägre nivå. Vid svåra besvär, där ängslan övergått i ett ångesttillstånd, kan ångestdämpande läkemedel var nödvändiga under inledningsfasen av samtalsterapin.
Mer
18 år 3 månader sedan #31518 av Nissegossen
Hypokondri är ju i sig själv en sjukdom......

Detta i sig borde leda till sjukskrivning!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Guest
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #31526 av Guest
Svar från Guest i ämnet Vem mer är hypokondrisk?
Vadå "mest hypokondrisk...?"

Jag vet att jag är sjuk, så vetskapen utesluter fantasifoster OM att vara sjuk eller inte.

Nä, jag gillar inte det här med att diskutera ´hypokondri´. Jag tror; antingen ÄR man sjuk eller INTE.
Och jag vet helt visst att jag är sjuk.

mvh/Björn