så in i norden trött och seg, vad göra??

Mer
18 år 3 månader sedan #31763 av Sofie
Så trött att jag kunde bara sova, och det är det jag borde göra, i natt sov jag säkert 12 timmar med enstaka uppvaknanden under vargtimmarna och morgontimmarna. Sover förmodligen ganska ytligt. I veckorna när jag ska upp och jobba blir det mindre sömn, svårt att få min man att förstå att jag måste gå och lägga mig vid 8.

Har funderingar om att gå ned i tid från 75 % till 50 %. Tror att jag kan få en sådan utökad sjukskrivning av min läkare, men samtidigt rädd att det kommer påverka arbetssituationen för mina kollegor negativt. Rädd att de inte förstår och att det blir svårt att förklara det för dem, trots att de vet att jag har någon form av psykisk sjukdom. Men på ytan är jag som alla andra och alla människor är väl trötta så här års. Vinter, snö. Förseningar i trafiken.

Tråkigt när det enda man vill använda helgen till är sova.

Orkar inte mer ständigt bära på denna trötthet.

Haldol 1 mg + Litium. Bipolär sjukdom. Går i terapi, vilket i och för sig också tar på krafterna, men det ska väl till sist komma igenom.

Snälla kom inte med hurtiga svar om mer motion. Jag orkar inte planera för att packa väskan och komma iväg, ibland gör jag det ändå, Friskis & Svetettis gympa, skidtur förra söndagen, promenader. Sedan efter motionen får jag en kick, men den är kort och sedan finns tröttheten kvar.
Det är denna ständiga motivationslöshet. Vill för mycket, får för litet gjort, är sträng mot mig själv. Hängig.

/Sofie
Mer
18 år 3 månader sedan #31765 av Fredrik
Jag tycker du skall tillåta dig själv att vara hängig. Det blir bara sju gånger värre om man inte accepterar att man kan hamna i ett visst tillstånd. Varför skulle inte du få vara hängig som alla andra är i perioder?
Du nämner att du promenerar och går på friskis och svettis ibland. Det är ju jättebra! Du behöver inte göra mer.
jag är också inne i en period då jag sover mycket. Just nu kan jag sova 12-13 timmar per natt. Men jag vet att det kommer och går i perioder och jag tänker inte klandra mig själv för det.
Var inte så hård mot dig själv.
Mer
18 år 3 månader sedan #31767 av Sofie
Tack Fredrik, det var skönt att få höra det.
Acceptera är bra, bara inte själva accepterandeprocessen blir en kamp.
Jag har alltid/ ofta varit så här hård.

/Sofie
Mer
18 år 3 månader sedan #31783 av Isa-Alise
Du gör ju jättemycket... unna dig att vila när du är hemma.... ta ett varmt bad med någon god badolja... kryp upp i soffan med en varm filt och en kopp te och mys... titta på någon bra film eller lyssna på musik... och sov så mycket du behöver.... vila är viktigt... unna dig själv att må bra...
Mer
18 år 3 månader sedan #31820 av Admin1
Jag tycker också att du verkar göra väldigt mycket för att må bättre. Om du är hängig trots det är det nog att försöka leva med det. Det du kanske kunde göra är att försöka få rejält med dagsljus på förmiddagen och kanske också omega-3 kunde vara värt att pröva för att se om du mår bättre av det.
Mer
18 år 3 månader sedan #31826 av Sofie
Tack Fredrik, Isa-Alise och Admin för värmen i era svar.

Försöker acceptera och känna efter vad kroppen vill, finns så mycket mer utrymme för det under helgen när jag är ledig. Har sovit mycket och börjar komma ikapp. Besök igår, en väninna, vi tog en promenad. Städade tillsammans med mannen på förmiddagen innan hon skulle komma, bra då blev det gjort. Min man är bra på att damsuga.

Admin,
Tillskott i form av kapslar med Omega-3 känns så artificiellt. För några år sedan körde jag med fiskleverolja på flaska. Den smakade blaj. Kommer ihåg att du berättat att du brukar äta nymalet linfrö. Vad tror du, Admin, om linfröolja? hade funderingar på att köpa det. Vet bara inte vad den smakar. Har också begränsat med plats i skafferiet. Häromsistens bakade jag även bröd med krossat linfrö i. Jo, dagsljus är bra också. Brukar ta en snabb 10-min promenad på lunchen för den skull.

/Sofie