Förväntansångest

Mer
17 år 8 månader sedan #47392 av CrazyGirl
Svar från CrazyGirl i ämnet Förväntansångest
Tack för alla svar!
Jag har funderat på KBT, men väntetiden dit är 2 år... så det känns som.. oändligt långt bort.

Nissegossen, vad är Acetylcystein? Finns det receptfritt på Apotek? Vad är det bra mot?

Jag har också kväljningar på mornarna. Och händer rätt ofta att jag spyr, särskilt då innan jag ska till datorteket med bussen.

Vill ni diskutera andra psykiska sjukdomar än enbart schizofreni?
Besök då detta forum:
gonuts.forumup.se
Mer
17 år 8 månader sedan #47397 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Förväntansångest
Crazygirl! Acetylsyctein är slemlösande, fås ut av din ordinarie läkare om han vill, annars vänd dig till närmaste husläkare eller vårdcentral!

Den är på recept, men ryms inom subventionerade medel, så den går på högkostnadskortet.

Det är brustabletter i en tub. De smakar citron, ganska gott att ha i ett glas iskallt vatten på morgonen.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 8 månader sedan #47399 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Förväntansångest
Då verkar det som om vi har samma problem Crazygirl. Känns skönt att veta att man inte är ensam om problemet.
För mig kändes det bra att berätta för mina närmaste om det. Att vara öppen med det, tyvärr har det inte gjort att problemet försvunnit för mig.
Antingen kommer det då jag pressar mig för hårt i vissa situationer, då kommer kväljningarna som ett brev på posten. Eller så precis som för dig när jag skall iväg på någonting, tex ett läkarbesök.
Jag vet hur jävligt det är Crazygirl, tro mig.

många kramar från mig till dig.
Mer
17 år 8 månader sedan #47427 av Saari
Svar från Saari i ämnet Förväntansångest
Jag har aldrig kräkts på grund av min oro, däremot är jag säker på att jag ska göra det när jag är på stan, åker buss eller sitter inne i ett rum med många människor. Men den där ständiga rädslan är jobbig.

Jag har skaffat mig trygghetssaker. Saker jag tar med mig när jag kommer utsättas för jobbigheter. Ska jag åka buss så tar jag med mig en vattenflaska och ser till att jag har en påse i närheten. Ska jag gå på stan så tänker jag att jag är trygg på biblioteket och att jag alltid kan gå till ungdomsmottagningen om jag skulle få jobbig panikångest. Sitter jag i ett rum med folk så sätter jag mig nära dörren så att jag vet att jag kan springa ut ifall jag behöver det. Jag tittar också efter var papperskorgarna står, ifall jag skulle behöva spy akut. Sedan brukar jag också bli vän med tanken, försöka se det som att "okej, det här är det värsta som kan hända. acceptera det, för du kan inte göra något annat" och då känns det lite bättre oftast.

I fredags skulle jag åka buss hem. Först gick jag på stan och jag tror att jag fick panikångest. Men jag köpte cigaretter, väntade på bussen och åkte hem. Däremot skippade jag att titta på kläder som jag hade planerat. Men nu efteråt så känns det ändå bra, jag styrs inte av det där. Inte i samma utsträckning som förut. Jag ger ångesten en käftsmäll genom att lyckas göra saker. Jag tog mig hem i fredags, trots att jag mådde dåligt och trots att jag oroat mig länge. "Just do it" är en bra slogan. Ibland funkar det inte, men at man åtminstone lyckas göra någonting av det man behöver göra är bättre än att göra ingenting.
Mer
17 år 8 månader sedan #47434 av CrazyGirl
Svar från CrazyGirl i ämnet Förväntansångest
Jo.. påse brukar jag också se till att ha med mig.. brukar också försöka sitta vid dörren på restaurang eller nära en toalett.
Mer
17 år 8 månader sedan #47444 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Förväntansångest

Jocke skrev: I tonåren hade jag ganska ofta illamående. Så jag frågar Admin, om kräkreflexerna är en del av symptomen kring schizofrenin?


Jag har aldrig hört talas om det, men jag vet att sväljreflexen kan vara störd vid schizofreni med påföljd att en del får maten i fel strupe. Kräkningar kan uppstå som sk utsättningssymptom, när man slutar tvärt med antipssykotika, men de försvinner efter ett par veckor.