Förväntansångest

Mer
17 år 8 månader sedan #47377 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Förväntansångest
Jag har något liknande, men det skiljer sig väl något. Min ångest uttrycker sig så att jag får kväljningar och ibland så spyr jag lite.
Kväljningarna har jag haft sen jag var 14år, men senaste tiden har det utvecklat sig till att jag spyr ibland.
Just nu händer det 2-3 gånger i veckan och jag får det alltid på morgonen. Jag försöker vara så öppen med det som möjligt, jag har berättat för dom närmaste om mitt problem.
Det här hände aldrig när jag jobbade utan har accelererat under min sjukskrivning.
Har inget bra svar på vad det beror på egentligen, det är väl livssituationen just nu som inte är så bra som den skulle kunna vara. Och ångesten ger sig uttryck på det här sättet.
Mer
17 år 8 månader sedan #47379 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Förväntansångest
Fredrik! Det kan bero på medicinen! Försök att vänta med frukosten så skall du se att lättar!

Kan tala om att jag har exakt samma problem!

Detta kom efter bara ett par års medicinering med Deponeuroleptika.

Jag kan mycket väl tänka mig att det, att vomera på morgonen är medicinskt betingat!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 8 månader sedan #47381 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Förväntansångest
Hej Fredrik! Jag känner igen dina kräkningsreflexer, har även haft det sedan tonåren. Det hjälper mig, att jag äter magmedicin(ranitidin). Det hjälper mot starkt kryddad mat.

Innan jag började styrketräna, så fick jag uppkastningar 2-3 ggr per månad, även när jag äter magmedicinen, numera är det rätt ovanligt. Tror det är slem i struplocket som orsakar kväljningskänslor hos mig.

I tonåren hade jag ganska ofta illamående. Så jag frågar Admin, om kräkreflexerna är en del av symptomen kring schizofrenin?

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 8 månader sedan #47384 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Förväntansångest
Slem i halsen har jag varje morgon! Det är en av huvudorsakerna till att jag vomerar! Ett tips kan vara, att det första du gör på morgonen är att ta och upplösa en tablett Acetylcystein i ett glas kallt vatten!

Undvik dessutom att röka! Jag själv kan inte avhålla mig från det!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 8 månader sedan #47385 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Förväntansångest
Jocke! tack för tipset om Ranitidin!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 8 månader sedan #47389 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Förväntansångest
Obs, detta fick jag efter gastroskopi och läkaren ordinerade denna, som en fortsättning på zantac. Zantac hjälpte litegrann, men det är definitivt inte bra att röka!

Dessutom har jag höjt huvudändan av sängen med ungefär 10-15 cm. Det hjälper bra. Men läkare bör ordinera medicin, det finns ett antal receptfria som novalucol, men det hjälper inte så mycket om man röker och dricker mycket kaffe.

Vars är världen på väg?