Dämpa rädslor

Mer
19 år 7 månader sedan #4467 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Dämpa rädslor
För mig har psykossymtom varit lättare att stå med än just extrem ångest och ensamhetskänsla... det ger skydd att krypa in i en egen värld...

Tror också att det kan vara svårt att bli av med all ångest / ensamhetkänsla / utanförskap.... livsångest är kanske naturlig... nått man får leva med.... så gott man kan.... och ensam är man ju... även mitt i en grupp... det tillhör livsvilkoren... men kanske inte alla upplever det lika starkt... tror att "friska" människor inte har samma känslighet och intensitet på upplevelserna som man har i ett gränspsykotiskt / psykotiskt tillstånd....
Mer
19 år 7 månader sedan #4474 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Dämpa rädslor
Ångest är ett vanligt symptom vid schizofreni och det som upplevs som mest besvärande av alla symptom. Men alla har inte besvär av olika typer av ångest.
Själv är det sällan jag har besvär av ångest eller rädsla.

Jag har aldrig läst att rädsla skulle kunna förklara uppkomsten av schizofreni. Men eftersom många innan de får schizofreni har en lång period av depression har man på senare tid diskuterat om antidepressiva givet under denna period skulle kunna förebygga att schizofreni uppstår.

Förutom bensodiazepiner, så har antidepressiva som Cipramil effekt mot ångest och rädsla. Som en psykiatriker en gång sa till mig så gör den folk modigare. Kognitiv beteendeterapi kan nog också vara en bra ide vid rädsla och ger säkert minst lika bra effekt som läkemedel.

Man kan ha schizofreni utan hallucinationer och vanföreställningar. Det finns en schizofrenityp schizofreni simplex, som täcker in det. Men det är inte så många som har den. Jag tror det är mindre än 20 %.