Gärdestad vill ändra attityden till schizofreni

Mer
12 år 6 månader sedan #436877 av Geta
Det är klart att det var mycket mer provocerande för Ted Gärdestad som hade varit stor stjärna i musikbranschen att få diagnosen schizofreni än för många av oss andra som inte har haft någon image att leva upp till.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
12 år 6 månader sedan #436890 av Jocke
Ja, jag tror det var de religösa funderingarna som till slut kanske ändade hans liv? Enligt Bhagwan kan psykiska sjukdomar vara oacceptabla, man kan då aldrig bli en fullt accepterad person i dessa kretsar. Avundsjukan knäckte nog honom till slut? Därför är jag nog tveksam om en schizofren kan inneha en stjärnstatus just pga av hur ett rådande samhälle bygger ett skydd mot oliktänkande.

Vars är världen på väg?
Mer
12 år 6 månader sedan #436926 av Geta
När man försöker ändra attityden på schizofreni så måste man ju ha en realistisk syn på vad det egentligen innebär.
Det går ju inte att vifta bort svårigheterna.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
12 år 6 månader sedan #436928 av Jocke
Ja, men samhället vägrar släppa in oss på områden där vi kan förkovra oss. De behöver några att se ned på. Så hur förändrar man då ett attityd som har varit förhärskande allt sedan romarnas dagar. Men varför undanlåter samhället att ge en information om vad som egentligen bekämpas.

Man känner sig ofta träffad på felaktiga grunder, men ska vi optimera viskas insatser till att informera om att vi finns. Jag tycker väl att vi borde få ha vår forum ifred från dessa proffstyckare som absolut skulle racka ned på viskas insatser på det sociala området.

Vars är världen på väg?
Mer
12 år 6 månader sedan #436929 av Geta
Ofta är det omgivningens attityd som gör att vi blir förvirrade. Det är klart att om det i en släkt inte kan erkännas att schizofreni existerar bland de anhöriga så blir det problem.