Utredning: avskaffa rättspsykiatriska vården

Mer
12 år 1 månad sedan #473897 av Admin1
Det var en bra artikel i DN idag med kritik mot förslaget och tyvärr finns inte artikeln på nätet. Vad jag läst tidigare så innebär det att 90 % av de som får rättspsyk idag får fängelse istället. 10 % som är otillräkneliga slipper rättegång och får tvångsvård, som sannolikt blir längre än ett fängelsestraff. De som får fängelse blir inlagda om de mår dåligt och den tiden avräknas från straffet. Landstingen kommer nog att spara en del pengar på förslaget eftersom 25 % av vårdplatserna utgörs av rättspsyk och landstingen betalar detta. Fängelserna betalar staten.
Mer
12 år 1 månad sedan #474026 av Admin1
En fördel med fängelse istället för rättspsyk är att på rättspsyk kan man få betala 100 kr per dag i vårdavgift, men det slipper man i fängelset. Sedan får man väl jobba på fängelset och får viss ersättning för det. En annan fördel när rättspsykiatrisk vård försvinner är att tidningarna slutar skriva om att man dömts till rättspsyk dvs det blir ingen koppling mellan psykisk sjukdom och brottslighet i pressen.
Mer
12 år 1 månad sedan #474080 av Bitte
Det kan bli synd om medfångarna på anstalterna om det kommer psykiskt sjuka människor dit. Det kan ju bli ganska dramatiskt.
Mer
12 år 1 månad sedan #474084 av Geta
Kan det inte vara tvärtom att psykiskt sjuka kan lätta upp stämningen på fängelseanstalter.
Mer
12 år 1 månad sedan #474089 av Bitte
Går jag från mig själv så tror jag inte det. Det är inte lätt att umgås med mig när jag mår som sämst med paranoia mm.
Mer
12 år 1 månad sedan #474211 av Admin1
Det kommer säkert att bli särskilda avdelningar på fängelserna för de med psykisk ohälsa. Jag gissar att de kommer att ha en psyksjuksköterska, skötare och psykolog där. Om man blir dålig så blir man inlagd på sjukhus och den tiden räknas som strafftid.