Intressant artikel i SvD

Mer
10 år 2 veckor sedan #659093 av Eos
SVD kultur. Kanske ni redan läst, men om inte så...
mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=C9 ... %3d3213774
Mer
10 år 2 veckor sedan #659095 av alberta
Svar från alberta i ämnet intressant artikel i SvD
Har bara läst början men verkar intressant. Ska spara och läsa allt.
Mer
10 år 2 veckor sedan #659101 av Nissegossen
Intressant artikel! Jag har varit inne på spåret att vid ämnesomsättningen i tarmen vid psykisk sjukdom spjälkar vi upp födan i grövre fraktioner vilket innebär en annan blodbild. Detta kan innebära att vi har ett nedsatt immunförsvar. När vi skall omsätta den förändrade energin till hjärnan och den passerar blod-hjärnhinne barriären får vi fel "bränsle" att tillgå för hjärnan att arbeta med och häri ligger också ett nedsatt immunförsvar.

Om vi äter en kost utan kött och med mjölkprodukter och får ett tillskott av vitaminer i kosten samt antibiotika kan vi få en normalisering av en felaktigt programmerad hjärna. Detta fick jag erfara vid en inläggning på 70-talet då jag stod på penicillin på grund en infektion i kroppen redan innan inläggningen, frågade och fick en laktovegetarisk kost, den var bättre än den vanliga sjukhuskosten samt att jag utverkade organiskt zink som kosttillskott till maten. Då mådde jag så bra att efter en veckas inläggning stod jag i dagrummet och sade för mig själv; Nisse så bra som du mår nu, kan du räkna på ena handens fingrar att du mått i ditt liv.

Detta för att jag hade diskuterat med en äldre gentleman med von Reis i efternamn, som faktiskt studerat detta och som föreslog detta.

Jag hade också en diskussion med min dåvarande läkare om detta och det var därför jag fick ett tillskott utav zink. Han trodde dock inte på att det beror på förändrad ämnesomsättning i tarmen då de redan konstaterat att vår föda inte förorsakat en förändrad ämnesomsättning, vilket analyserats tidigare.
Jag tror dock här att det behöver analyseras noggrannare för jag tror att forskarna missat något.
Dock tror jag fortfarande att vi har en annorlunda blodbild jämfört med personer som är friska.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 2 veckor sedan #659103 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet intressant artikel i SvD
Intressant.

Nissegossen, varför började du äta kött igen?
Mer
10 år 2 veckor sedan #659138 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet intressant artikel i SvD
Intressant, jag har ju Sarcoidos lite då och då, just nu är den aktiv. :tänk
Mer
10 år 2 veckor sedan #659140 av islaa
Svar från islaa i ämnet intressant artikel i SvD
Jag orkade verkligen inte läsa alltihop men nog känns kroppen rent fysiskt oftast i olag.