Intressant artikel i SvD

Mer
10 år 2 veckor sedan #659144 av Geta
Svar från Geta i ämnet intressant artikel i SvD
Visst kan man påverka mycket beroende på hur man äter. Det som jag helst ska undvika är mjukt bröd.
Mer
10 år 2 veckor sedan #659413 av Eos
Svar från Eos i ämnet intressant artikel i SvD
Utdrag från artikeln:

"Utifrån undersökning av ryggmärgsvätska antas att cirka var femtonde patient med schizofrenidiagnos egentligen har en autoimmun sjukdom som bidrar till sjukdomsbilden.
Tvångssymtom som till exempel rädsla för smitta eller upprepningsbeteenden som debuterar plötsligt och i kombination med ofrivilliga rörelser, separationsångest, anorexia och urinvägssymtom, kan också vara en återspegling av en autoimmun sjukdomsprocess i hjärnan.

Symtombilden, som kallas PANDAS eller PANS, sätts antagligen i gång av vanligt förekommande streptokock- eller mykoplasmainfektioner. Hos personer med en viss genetisk förutsättning kan infektionen leda till ett insjuknande som kan läka ut av sig självt men som också kan bli kroniskt om det lämnas obehandlat. Hos ungefär var femte vuxen person med tvångssyndrom har man kunnat identifiera antikroppar mot hjärnvävnad, vilket tyder på att tvångssyndrom kan vara förknippat med en autoimmun process."
"Även vid autismspektrumtillstånd och schizofreni finns en ökad förekomst av antikroppar mot hjärnvävnad. Kopplingen mellan psykiatriska sjukdomar och autoimmuna sjukdomar manifesteras också genom att många autoimmuna sjukdomar är överrepresenterade hos personer med psykisk sjukdom, liksom hos deras nära släktingar."
Mer
10 år 2 veckor sedan #659414 av Eos
Svar från Eos i ämnet intressant artikel i SvD
Nissegossen, du skrev intressant om kosten tycker jag.
Mer
10 år 2 veckor sedan #659416 av Eos
Svar från Eos i ämnet intressant artikel i SvD
Kan ju tillägga att min mamma hade två autoimmuna sjukdomar.
Och jag har fel på njurarna, det kan vara autoimmunt, man vet inte.
Mer
10 år 2 veckor sedan #659427 av Nissegossen
Isa-Alise, det var bara under inläggningen jag var vegetarian. Detta för att den mat som erbjöds på sjukhuset var storköksmat typ den gamla skolmaten och inte fick kosta något, samt att den inte var god. Jag åt kött innan och tycker det är gott med kött. Jag funderade helt enkelt inte i de banorna då som jag gör nu. Du pekar på något jag kanske borde ta upp igen.

Detta för att genom kosten, kan man ofta påverka sin egen sjukdomsbild. Detta efter att ha fått insikt i att mot den artros jag har och som jag läst om på nätet att nyponpulver ger lindring vid Artros och faktiskt blivit mycket bättre sedan jag varje dag dricker en mugg nyponsoppa och att gurkmeja är effektivt mot inflammationer då gurkmeja verkar antiinflammatoriskt så tar jag en tsk gurkmeja om dagen och har funnit att det faktiskt hjälper med gurkmeja och nyponpulver men inte med antiinflammatorisk medicin som istället gav mer värk.

Jag borde kanske, för mitt måendes skull ta och förändra min kost i grunden. Det är ren slentrian och det att jag tycker att kött är gott som gör att jag äter kött.

Fast idag mår jag bra till min psykiska hälsa och är endast i dagens läge rösthörare och icke psykotisk och det är inte många tecken på min sjukdom kvar. Däremot är jag ganska fysiskt handikappad till den grad att vid ett uppföljningsmöte igår mellan min biståndsbedömare på soc och hon som tog fram den kontaktperson jag har, alltså socialsekreterare, kontaktpersonen och jag själv. På mötet tog min kontaktperson som förövrigt är en pensionerad präst upp det att jag kunde behöva färdtjänst, samt att jag borde fundera på om jag behöver hemtjänst i vardagen. Jag kommer att ta upp frågan om färdtjänst med min läkare samt att jag kanske talar med min handläggare om att jag går med på hemtjänst. Handläggaren bad mig fundera på det.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 2 veckor sedan #659433 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet intressant artikel i SvD
Ok. Om du vill ha mer grönt i kosten kanske grön jos vore nått för dig med? Går säkert att tillägga gurkmeja till den. Ett glas grön jos före varje måltid.