God man plundrade Lenas konto (SVT Nyheter)

Mer
7 år 11 månader sedan #822405 av Admin1
Professorn Karl Grunewald, som var psykiater sa om anhöriga som godemän att de brukar inte vara lyckat. Antagligen för att de tyckte att det var deras pengar de skötte.

Mer
7 år 11 månader sedan #822460 av cecilia76
När min mors förvaltare vägrade låta mig kolla redovisningen fick jag den av överförmyndarnämden. Men det är inte jättelätt att granska utan erfarenhet.
Mer
7 år 11 månader sedan #822480 av Richard
Jag hörde också om detta på radion. Men jag litar 100% på min gode man (eller eg. kvinna). Hon har jobbat på bank i typ 40 år o är världens bästa gode man! Ställer verkligen upp nu när jag är i kris med lägenhet o sånt, har sparat ihop över 20 000 kr till mig o hjälpt mig mycket, mycket mer! Pratade med henne om detta avslöjande om att gode män förskingrar, o hon tyckte det var hemskt, o hon vet att jag litar på henne.
Mer
7 år 11 månader sedan #822499 av Jesus/magnus

Admin1 skrev: Det här problemet har funnits länge och är inte nytt. Staten måste lagstifta att kommunerna får ersätta de drabbade eller att kommunerna skaffar försäkringar, som täcker försnillningarna, så att de får tillbaka sina pengar. Alternativ döm dem till 30 års fängelse, som upphör när pengarna återbetalats dvs släkten får lösa ut dem ur fängelset.



bra ide' admin1!

Alternativ döm dem till 30 års fängelse, som upphör när pengarna återbetalats dvs släkten får lösa ut dem ur fängelset.


J/m

John 8:31-32.
Mer
7 år 11 månader sedan #822628 av Admin1

cecilia76 skrev: När min mors förvaltare vägrade låta mig kolla redovisningen fick jag den av överförmyndarnämden. Men det är inte jättelätt att granska utan erfarenhet.


Systemet är upplagt att stimulera förskingring. Otillräckliga kontroller av överförmyndare, inga polisanmälningar vid misstanke om förskingring och otillräcklig insyn för klienten och anhöriga. De som har godman eller förvaltare får inte ansvara över sina pengar, men få ta ekonomiskt ansvar om pengarna förskingras- Samma sak om man döms till rättpsyk. Man anses inte ansvarig för sina handlingar på grund av sin sjukdom, men får ansvara för böter och skadestånd. Man har hela tiden ett ekonomiskt ansvar fastän man samtidigt inte är ansvarig.
Mer
7 år 11 månader sedan #822635 av cecilia76
Buh! Dessutom så när min mor får pengar från sin förvaltare får hon kvittera med namnteckning eftersom hon inte får ha bankkonto. Hur ska hon kunna säga om hon nån gång inte får pengar, det syns ju ingenstans?