Så förändras ditt beteende när promillehalten stiger

Mer
6 år 2 månader sedan #1026156 av Nissegossen
Jocke en cykel utan motor finns inte med i lagen, så för en trampcykel finns ingen styrstångsfylla, men du kan åka fast om du krockar med cykeln och även brott mot trafiklagen vad gäller det, vårdslöshet i trafik, så polisen sätter dit dig stenhårt

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 2 månader sedan #1026299 av Richard
Man får cykla berusad, men på eget ansvar. Kan du inte framföra cykeln på ett trafiksäkert sätt, så kan polisen ta dig för t.ex. vårdslöshet i trafik eller fylleri, man kan förlora körkortet. Styrstångsfylleri är dock ett avskaffat begrepp. Rattfylleri omfattas inte av vanliga cyklar. Det finns ingen promillegräns för att cykla berusad. Det stämmer, det som står i länken som psykoos postade.

Jag har haft flera konversationer med polisen om just detta (via mail, alltså inte p.g.a. att jag själv cyklar berusad ibland). De har för vana att komma med rader av lagtexter, som man måste vara jurist för att tolka, istället för enkelt ja eller nej. Det är tillåtet att köra permobil eller skoter berusad, eftersom dessa ses som ett ses som ett gånghjälpmedel. Men t.ex. får du inte köra åkgräsklippare.

Något som jag tror polisen själva är lite osäkra på, är huruvida vad som gäller med de allt vanligare el-cyklarna... Jag ska se om jag hittar det mailet, när jag frågade huruvida det är lagligt att använda el-cykel efter att man druckit.

Jag brukar cykla berusad från min väninna, oftast mitt i natten, men jag har lyse fram o bak, vinglar inte, stannar vid rödljusen, räcker ut handen om jag ska svänga vänster (om där ö.h.t. är någon annan trafik) o undviker gågatan (mest för det brukar bli bråk där), men annars för att inte riskera att cykla in i folk.

O givetvis skulle jag inte cykla nånstans om jag druckit så där mycket, som det där med Stroh-Romen.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
6 år 2 månader sedan #1026302 av Jocke
Ok, då vet jag att cykel räknas som fordon! Men om det inte händer ngt, så förlorar jag inte "lappen"?

Vars är världen på väg?
Mer
6 år 2 månader sedan #1026303 av Recard2016
[youtube:6juha4iz]7qyXuLQvh00[/youtube:6juha4iz]
Mer
6 år 2 månader sedan #1026320 av wasp

Jocke skrev: Ok, då vet jag att cykel räknas som fordon! Men om det inte händer ngt, så förlorar jag inte "lappen"?

Om det inte händer något, så behöver du väl inte visa 'lappen' heller!
Mer
6 år 2 månader sedan #1026340 av Nissegossen
Hacka inte på Lappen

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum