Symtom

  • Hejhej
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 9 månader sedan #134287 av Hejhej
Symtom skapades av Hejhej
Hej

Jag undrar om någon som vet kan säga om avtrubbade känslor, förlust på empati och skam kan vara symtom på schizofreni?
  • Hejhej
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 9 månader sedan #134288 av Hejhej
Svar från Hejhej i ämnet Hej
förlust på skam menade jag då givetvis ^^
Mer
15 år 9 månader sedan #134292 av AnnKatarin
Svar från AnnKatarin i ämnet Symtom
Nja, alltså. Det finns ngt som kallas för motivationsförlust. Man har ingen motivation till saker som man har haft tidigare. Menar du verkligen en förlust av skam? Jag fick skamkänslor EFTER mitt första skov. När jag insåg vad jag hade gjort. Mina empatiska känslor försvann nästan, men jag vet inte om det hade direkt med schizofrenin att göra. Ha en bra dag! /AnnKatarin
Mer
15 år 9 månader sedan #134295 av spasy
Svar från spasy i ämnet Symtom
Har inte schizofreni men avtrubbade känslor, detta är medicineringens förtjänst. Har varit avtrubbad sen den dag jag började med medicin.
Trappar för närvarande ut den o hoppas på förbättring.
  • Hejhej
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 9 månader sedan #134312 av Hejhej
Svar från Hejhej i ämnet Hej
det jag menar är att jag känner inte igen mig själv i mitt beteende, jag skämms inte för saker jag vanligtvis skulle skämmas för och jag känner inte empati som jag vanligtvis skulle göra!
Mer
15 år 9 månader sedan #134338 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Symtom
Jag har läst att en del förlorar förmågan att känna empati med andra. Känslolivet kan bli avtrubbat, men antipsykotika kan också medverka till detta. Abilify kan dock ha en positiv effekt på känslolivet. Förlust av skam har jag inte läst om. Många känner skam för sin sjukdom vet jag, men det är klart att man kan uppträda felaktigt ibland, men många är nog inte medvetna om det, så de gör nog inte det pga förlust av skam. Dessa saker du nämnt används inte alls vid diagnostiken av schizofreni.