Sanning kontra skämt

Mer
15 år 6 månader sedan #156619 av sisan
Inte någon har rent sagt ut till mig min sjukdom.Det var min familj med flera runtom mig som ansåg att jag hade förföljesemani, samt att jag såg och hörde sådant som de ansåg inte var relevant.De förstog antagligen att jag inta mådde så väl som jag själv ansåg.På vpm sas det att jag hamnat i djup depresion.För min egen del tror jag mer på mina upplevelser.Jag har varit skräckslagen och jagad av att undvika schizofreni då min älskade far påverkad av det tog sitt liv 1974.Äter själv medicin som citalopram samt seroquel och jag är övertygad om att det är för mina hörselhalucioner samt sömnsyner.Ibland kan jag ha svårt att bedömma tid och rum,när och var samt skilja på vad som är sant eller skoj.Tar livet väldigt allvarligt. men nästa sekund kan jag vara väldigt gråfärdig av att skämta.Kan oftare idag än tidigare bli fruktansvärt ilsk på allt och alla.Är det så schizofreni utmärker sig?
Mer
15 år 6 månader sedan #156620 av Geta
Svar från Geta i ämnet Sanning kontra skämt
Det är nog inte så typiskt för schizofreni att ena stunden
gråta och nästa stund skämta. Till en början brukar man
vara ganska deprimerad vid schizofreni.
Mer
15 år 6 månader sedan #156622 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Sanning kontra skämt
Välkommen till Viska, sisan!

Om det är något jag lärt mig här så är det att vi är alla olika. Det verkar inte finnas särskilt många som är "typiskt schizofrena". Det är ett helt spektrum med diagnoser och ännu fler sorters människor. Med rätt medicin kan man leva ett bättre liv än utan.

Att inte vilja se sig själv som sjuk är nog rätt vanligt vid schizofreni. Och hörselhallucinationer som plågar den enskilde förekommer även om det inte är så för alla. Djup depression är något som många har varit i. Som tur är så går det att komma upp ur den och bli återhämtad. Hoppas du kan hitta den hjälp du behöver, både i sjukvården och här på Viska.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
15 år 6 månader sedan #156624 av sisan
Svar från sisan i ämnet Sanning kontra skämt
Vardagen ställs på sin spets vissa dagar och enkelt har det inte varit. Nu är mina tre barn gamla nog att söka stöd hos andra runtom kring vår familj då min sämre sidor/dagar visar sig. Jag har förstående arbetskamrater samt en arbetsplats där jag trivs.Arbetar 50% ibland mer och det är bra att ha någonstans att vara under dagarna och känna att man gör nytta.Hur är det för er andra ?
Mer
15 år 6 månader sedan #156625 av Geta
Svar från Geta i ämnet Sanning kontra skämt
Det är ovanligt vid schizofreni att ha familj och arbete.
Kvinnor brukar insjukna senare än män och har därför
oftare familj.
Har haft arbete tidigare.
Mer
15 år 6 månader sedan #156626 av sisan
Svar från sisan i ämnet Re;
Tack för välkomnandet.
Har kontakt även inom sjukvården. Att jag frivilligt begärt hjälp med att hålla koll på att jag är okej samt att medicin doserna är det rätta.
Avslutar nu för kvällen och vi hörs i framtiden.