Jag - schizoaffektiv??

Mer
15 år 4 månader sedan #169283 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Jag - schizoaffektiv??
Jag har ständigt röster. Det har jag haft i många år. Väldigt sällsynt om de inte gör sig hörda en dag.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Sebastian; Mr Landlord
  • Besökare
  • Besökare
15 år 4 månader sedan #169286 av Sebastian; Mr Landlord
Svar från Sebastian; Mr Landlord i ämnet Jag - schizoaffektiv??
Du är inte schizoaffektiv. Man kan inte vara en psykiatrisk diagnos. Skall jag introducera mig som astmatiker om jag har astma?

- Hej, jag är astma. Vad är du?
Mer
15 år 4 månader sedan #169332 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Jag - schizoaffektiv??

Admin1 skrev: Vid schizofreni skall symptomen fortgå i minst 6 månader och dessutom skall man ha nedsatt social- och arbetsförmåga. Vid schizoaffektiv skall man haft symptom minst i 2 veckor utan mani eller depression (för att skilja från bipolär). Det kan vara svårt ofta att skilja mellan schizofreni, schizoaffektiv och bipolär.

Om man har schizofrenisymptom, som direkt försvinner med antipsykotika och man har sedan inga symptom alls, brukar man avsluta antipsykotika för att se om symptomen återkommer. Om jag minns rätt så brukar dina psykossymptom återkomma ibland?


I mer än två veckor har jag helt klart haft mina symptom, men det kan hända att jag hade dessa symptom ihop med depression. Jag tror dock inte att det var ihop med mani. Jag har tänkt efter om jag haft symptom sedan jag började med Zyprexan och det är nog faktiskt sant att jag haft det! Jag minns vid ett tillfälle då andra sa till mig att jag verkade psykotisk och då åkte jag in till PIVA. De ansåg dock inte att jag var helt psykotisk men jag fick ökad dos Zyprexa. Sedan har jag haft lite rösthallucinationer då och då men inget ihållande i flera veckor, utan det kan vara några dagar åt gången. /A
Mer
15 år 4 månader sedan #169360 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Jag - schizoaffektiv??

MsTibbs skrev: Vad innebär det att "symptomen skall fortgå" i minst 6 mån? Innebär det att man skall ha ständiga symptom? Eller att man skall ha det.... en gång varje dag, en gång varje vecka, en gång i månaden i sex månader...?


Sjukdomen skall ha varat i minst 6 månader, men symptomen hallucinationer och vanföreställningar skall ha pågått i minst en månad. Dagens antipsykotika ger egentligen halvbra effekt och de flesta får symptom trots att de medicinerar. Det går därför att ofta diagnosticera schizofreni fast man är medicinerad.

Om det kom nya antipsykotika som var hypereffektiva och tog bort alla positiva symptom efter 12 timmar skulle det inte gå att diagnosticera schizofreni utan man skulle få göra medicinavbrott eller byta till dagens antipsykotika.
Mer
15 år 4 månader sedan #169450 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Jag - schizoaffektiv??
Att ha haft hallucinationer/vanföreställningar en månad är det dygnet runt? Eller en gång ibland? Vad betyder "pågått" i praktiken tidsmässigt?

Vad är skillnaden med att "sjukdomen" skall ha pågått 6 mån i jämförelse? Är inte sjukdomen samma som det att man har symtom? Eller räknas även negativa symtom i här, eller hur mäter man, vad mäter man?
Mer
15 år 4 månader sedan #169456 av Geta
Svar från Geta i ämnet Jag - schizoaffektiv??
Det betyder nog att man är spritt språngande galen
i minst 6 månader. Negativa symtom räcker säkert
inte.