Jag - schizoaffektiv??

Mer
15 år 4 månader sedan #169467 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Jag - schizoaffektiv??
Jag trodde spritt språngande galen är positiva symtom, vilka står som 1 månad? Jag vet ej vad som är skillnad på 1 månad saken och 6 månadsaken? Ska man vara totalgalen 6 månader, så behövs väl inte 1månadssaken, då den isf borde ingå?
Mer
Mer
15 år 4 månader sedan #169476 av skord
Svar från skord i ämnet Jag - schizoaffektiv??
(bra länk geta)
Mer
15 år 4 månader sedan #169513 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Jag - schizoaffektiv??

Geta skrev: www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1253

Ser inte ut till att det behövs spritt språngande mer än en månad, mer att funktionsförlusten skall pågå längre tid.

DSM: 1 mån aktiv sjukdom/sjukdomstid med hallucinationer och störd verklighetsuppfattning (spritt språngande galen), samt 6 mån observationstid innehållande "funktionsförlust" socialt, jobb/skola.

ICD: 1 mån aktiv sjukdom (se ovan) med funktionsförlust samt endast 1mån observationstid.
Mer
15 år 4 månader sedan #170013 av maya
Svar från maya i ämnet Jag - schizoaffektiv??
Diagnostiserad som schizoaffektiv. Har många mediciner och är väl ganska stabil nu. medinerna är

Leponex
Lithium
lergigan
lamictal
nozinan
samt stesolid vid behov

Är inte så helhaj på kriterier och så. Vill sluta med mediciner snart - börjar nästan känna mig förgiftad av dem. Läkaren säger nej, eftersom det har gått dåligt att sluta förr. Men inte kan man väl ha det som ursäkt för att vara konstant drogad?
Mer
15 år 4 månader sedan #170090 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Jag - schizoaffektiv??
maya, du har ju mått väldigt dåligt tidigare och varit inlagd ganska länge, så jag tycker att du skall lyssna till vad läkaren säger och inte sluta med medicinen. Vilka biverkningar upplever du? Du kanske borde diskutera dem med din läkare, så att din medicinering kan justeras efter det. En psykos är nog värre att få än de flesta biverkningar egentligen.