frågor om ev. schizofreni hos särbo

  • johan_nkpg
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 3 månader sedan #364729 av johan_nkpg
frågor om ev. schizofreni hos särbo skapades av johan_nkpg
hej
jag har några frågor som ja undrar över om de kan stämma in på schizofreni.

perioder som kan delas upp på följande som går om vart annat hela tiden.
vi börjar med "ångrar allt"

1
förlåt älskling allt bra bli bra, det ska je hända igen, "straffa mig - slå mig" säg att du bestämmer över mig, vill bara ligga i sängen soffan o bli kramad, tycka synd om. (period på 15 min till 4 veckor)

2
drar sig till "datorspel-sims" tv tittande på sopor, vill inte träffa nån, knappt social mot mig enda hon pratar om är "sims världen eller hur livet ska vara i ex desprate house wifes". vill inte göra något "aktivt", ofta i dessa perioder tycker hon att jag ska sitta på 2 meters avstånd. 'är jag för nära datorn ser ja vad hon gör, är jag för långt bort är det otäckt (spöken). ofta under denna period pratar hon om "baeutiful mind - filmen" som totalt underbar o hur lågiskt allt är i filmen, även etc hanibal lector alla dessa "udda personer" framstår som totalt logiska. tilllägg kan göras att "hemsökta hus, filmen "ghost" mm är allt helt normalt....totalt folkskygg, bor hos mig söker trygghet hos mig (period från 15 min till 4 veckor).

dessa två perioder ska allt fixas till med läkare, piller etc (sover knappt under dessa två perioder heller eller sover dygnet runt i dagar).

3
nästa period handlar om att riva hela helvetet, dra ut o supa, raggar skita i exakt allt som hon beklagat sig på under 2 ovan perioder. uppe jämt, söker upp folk här o där o har innre uppror. (15 min till 4 månader), drar till sin hemstad 20 mil bort.

4
sista är som ovan fast, hon lägger ut på nätet tex "min kille övervakar mig, jag ser han i mitt rum", jag styr hennes dator, pratar skit o skuld belägger mig mot allt o alla....tror sig vara både "porrstjärna, fotomodell. håller mig vaken med smsande o telefon samtal dygnet runt (snitt 150 sms / dag). dessa två sista perioder 100% nassisism, psykopat i attityd o framtoning. skriver - säger att vi umgås dygnet runt (ses aldrig ens då) är med nya snubbar varje gång, super o super, håller på på nätet etc....(period på 15 min till 4 månader)

sen dras detta sakta ner som jag tolkar de...."jag som spöke" förvinner mer o mer o paniken kommer att ja inte finns kvar...måste söka upp honom igen....som total panik när hon vaknar upp o inser att jag inte är runt henne som jag är i "folkskygga perioder" eller som förföljare när hon är totalt sönder gasad...o allt börjar om igen i period ett högst upp.

tilllägg:
en sida som, vilsen litet barn - älskar se barnfilmer, teknat, göra julpyssel o sånt man gjorde som liten "ur ett barns synvinkel"

en sida som. jag gör som jag vill, knullar, bestämmer exakt allt o inget går o säga emot oavsett vad det är.

en sida som, förföljer mig hack i häl o är livrädd att jag ska skada mig ex, om ja ska gå från köket till toa är hon med o är livrädd att något ska hända mig.

en sida som är så totalt elak, kränkande, och totalt oberäknelig (hanibal lector) vet inte vad som ska hända...sen poff allt borta.

sen har hon en sida som är underbar fru omtänksam kärleksfull etc.

dessa olika typer svänger från sekund till dag.


svartsjuk sjukligt, antingen besatt av porr o udda sån o otrogen eller totalt anti sex.




i början av vår relation sa hon "jag vet inte vad som händer men (en bekant till henne) styr hennes skalle till o förstöra allt för oss o vara elak etc. detta har sen resulterat i att alla sk vänner till henne som bara vill supa eller knulla får henns skalle o fly tryggheten kärleken etc (dom styr hennes skalle på samma sätt som denne gamle bekanta gjorde)....svårt o förklara men otäckt när detta sker.

jag undrar dels tex schizofrena personer har dom besatthet av sex utan kärlek (djuriskt sexbetende), har schizofrena personer uppfattning av att dom tex "är underverket själv på nattklubben", bland vänner etc (hon byter vänner med månaders intervaller). detta är dom två frågorna som jag själv inte tycker stämmer in på schizofreni.


vi har haft en på o av relation i 4 år och inte kommit längre än "nykärs stadiet" innan allt ska rivas ner, för dessa personer styr henne (utan att dom har någon kontakt ens).


finns de någon som kan hjälpa mig om detta är en typ av schizofreni eller va de handlar om.
Mer
13 år 3 månader sedan #364732 av Tikki
Hej
Eftersom den Du beskriver har drag av "personlighetsklyvning" (ytligt sett), vill jag först påpeka att detta inte är detsamma som schizofreni. Vet inte om det är så Du tänkt men ville nämna det.
Rent spontant låter det inte som schizofreni utan mer som bipolär sjukdom (mano-depressiv).
Oavsett vad problemet är så är det allvarligt och hon måste få kontakt med sjukvården.
Jag är bara lekman men Du får gärna fråga mer om Du vill. Glöm inte att sköta om Dig själv.
Mer
13 år 3 månader sedan #364741 av kvinnan
Hej Gäst!

Jag tycker också att det låter som om hon hon har bipolär sjukdom, hursom helst bör hon söka vården eftersom det låter
självdestruktivt och jobbigt att leva på det sättet...
Mer
13 år 3 månader sedan #364747 av Nissegossen
Jag skulle lämna henne! Utan att tveka och schizofreni är det inte, jag känner inte igen mig i något.

Men, ja, det åter lite som bipolärt eller ADHD, faktiskt, som typ exempel dålig impuls kontroll och vara ute och flänga, med missbruksproblem och med sex fixering samt missbruk av alkohol och sex...

Tyvärr utnyttjar hon dig bara, för att hos dig känner hon sig trygg, när hon inte har ett öre kvar! du tolererar att hon kommer tillbaka till dig och får mat och husrum.

Jag själv skulle absolut inte göra det, för att då blir man bara möjliggörare för henne att fortsätta i banorna med vidlyftigt liv, samt då de missbruk hon har..

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Khai
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 3 månader sedan #364786 av Khai
Svar från Khai i ämnet frågor om ev. schizofreni hos särbo
Ta tag i problemet...men försiktigt!

"mjukstart"...kontakta Nationella Hjälplinjen/anonymt: 020 - 220060

finns "Mobila teamet" som kommer hem till folk, för bedömnings-samtal/besök...och annat!

behöver INTE vara polishämtning/tvångsinläggning och annat, i första taget
Mer
13 år 3 månader sedan #364791 av Geta
Nej, det låter inte som schizofreni utan mera som borderline till exempel.
Det blir nog inte bättre i förhållandet även om du stannar.