paranoid eller schizofren?

  • m
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 10 månader sedan #1842 av m
Hej! Min mamma är psykiskt sjuk men jag vet inte om hon är scizofren eller "bara" paranoid. Vad är skillnaden? vilket har bäst eller sämst tillfriskningsstatistik?

m
Mer
19 år 10 månader sedan #1843 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet paranoid eller schizofren?
Hej!

Det är ganska svårt att ställa en schizofrenidiagnos och innan man gör det måste man utesluta kroppsliga sjukdomar och missbruk, som också kan ge psykotiska besvär. Det finns också andra psykiska sjukdomar som liknar schizofreni t.ex. psykotiska depressioner, bipolär sjukdom (manodepressiv), vanföreställningssyndrom. Dessutom finns personlighetsstörningar med bl.a paranoia.

Det finns paranoid schizofreni också, där det finns förföljelseideer. Det är en mildare form av schizofreni, där personen har ofta en ganska bra funktionsförmåga.

Ungefär 25-35 % av de som insjuknar i schizofreni återhämtar sig eller tillfrisknar. Kvinnor brukar ofta ha en bättre prognos och en mildare sjukdom än män. Du kan läsa mer om diagnos av schizofreni på Hubin:
www.hubin.org/publicfamilyinfo/d ... ex_se.html

Admin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 10 månader sedan #1850 av
Svar från i ämnet paranoid eller schizofren?
Hon missbrukar inte. Jag tror inte hon har nån annan kroppslig sjukdom. Vad jag har läst om manodepressiv så tror jag inte hon är det. Hon tror att hon är förföljd och trakaserad. Jag tror hon har haft många hörsel och lite färre synhallucinationer. Hon har hört att folk har smugit omkring på vinden och förföljt henne såfort hon rört sig. Hon tror att folk på balkongen har sagt sifferkombinationer som ska antyda att hon har haft gruppsex. Att en bil stått parkerad på ett ställe för att ha koll på henne. Synhallucinationer: Hon tror att nån har gått in i hennes dator och när hon spelar kort att nån flyttar på korten utan att hon har gjort det, hon menar att hon har sett detta, flyttar andra saker och rör pilen.
Alla hallucinationerna går ut på att nån brutit sig in i hennes lägenhet, att dom spionerar på henne och vill jävlas med henne i ren allmänhet etc. Hon tror att de som förföljer och trakaserar henne sänder elektricitet genom kroppen på henne så hon brukar vara uppe på nätterna och vara riktigt förbannad över att dom "rycker " i henne. Hon har plastat in sin dator och viktiga pappet med svart plast så att hon ska ha koll på att ingen går in i den. Hon tror att flera av hennes böcker har blivit stulna. Hon säger att hon blivit förgiftad av kranvattnet en gång och har upplevt massa symptom på det som ryckningar i ögonen enligt sig själv. Det här har vuxit fram under kanske en 5 års period.
Hon har varit nere i perioder och nyligen antytt saker om att ta sitt liv. Det går lite i vågor, ibland verkar hon nästan normal men hon är alltid rädd för att lämna lägenheten ifall någon skulle bryta sig in.
Kan man ha hallucinationer om man har paranoid psykos? Är paranoid psykos något som kan vara i flera år eller är det något som är mer kortvarigt? :väggen
Mer
19 år 10 månader sedan #1855 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet paranoid eller schizofren?
Hej!

Det låter som en psykos med vanföreställningar och hallucinationer. För att det skall vara schizofreni så skall det finnas en social och arbetsmässig funktionsnedsättning och det skall ha pågått i 6 månader. Det är dock ovanligt att en psykos börjar senare än 40 års ålder. En schizofrenidiagnos kan först ställas när andra hjärnsjukdomar, som kan ge psykos har uteslutits. t.ex. epilepsi, hjärntumör mm

Det kan ju också tänkas vara en psykotisk depression. Där är depressionen mer eller mindre konstant medan psykosen är av och till. Det verkar på mig, som hon skulle behöva en läkarundersökning, men det är inte alltid så lätt att få folk att medverka till det. Vid paranoid schizofreni kan man också ha hallucinationer.

Admin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 10 månader sedan #1866 av
Svar från i ämnet paranoid eller schizofren?
Hej igen! :)
va skönt att ha nån att prata med som man kan fråga saker, tack så mycket. :be Det låter läskigt det där med hjärntumör, mamma är mot 50, är det vanligt? Om hon har epilepsi borde hon ju få epilepsianfall?För det har jag aldrig märkt. Eller kan epilepsianfall vara så små och ske så sällan att det kan ha varit den där gången hon fick ryckningar och trodde hon var förgiftad eller ryckningar på natten? Hon har varit tvångsinlagd en gång men läkarna där har aldrig brytt sig att informera oss anhöriga, har aldrig ringt osv. Dom borde ju ha testat för hjärntumör och sånt tycker man, med tvång om inte annat? Hoppas det "bara" är en psykotisk depression, vad jag fattat ska det vara enklare att bli frisk om psykosen beror på depression? Och epilepsi finns det ju mediciner mot som funkar bra också?

*4 miljoner frågor*
Mer
19 år 10 månader sedan #1872 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet paranoid eller schizofren?
Hej!

Om hon har varit tvångsinlagd tidigare, så borde hon ha en diagnos redan tycker man.

Det är väldigt ovanligt att schizofreni startar i 50 års åldern. Ju äldre man är när man får psykos desto större är nog risken att det är en kroppslig sjukdom. Det finns många olika sjukdomar som kan drabba hjärnan, som kan ge psykos inte bara epilepsi och tumörer utan också t.ex. multipel skleros.

Temporallobsepilepsi är den epilepsiformen, som ger psykosliknande symptom. Den märks inte lika tydligt som andra epilepsiformer. Men jag gissar själv inte på epilepsi utan jag tror nog att det är något annat i hennes fall. Du kan läsa här i Läkartidningen om ett intressant fall:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... r-epilepsi

Admin