paranoid eller schizofren?

Mer
19 år 10 månader sedan #1888 av Isa-Alise
-
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 10 månader sedan #2091 av
Svar från i ämnet en vacker hjärna....
Hej Isa-Alise!
Ja jag har frågat henne men nu förnekar hon att hon mår dåligt, för det är som att erkänna det alla anser, att hon är sjuk. Förut har hon ringt och gråtit och sagt att hon var så ensam och hon är så himla arg och bitter så hon ljuger när hon säger att hon mår bra. Jag har faktiskt inte vågat fråga henne om diagnosen, tror inte hon skulle säga heller vad det blev.

Tack för tipset om anhörigstöd utbildning! Ska kolla upp det, visste inte att man hade rätt till sånt.

Ja jag har sett A Beutiful Mind, den var bra. Fast ja trodde han var scizofren? Men som sagt, bara för att man är sjuk behöver man inte va dum i huvet.. mamma har doktorerat och nu går hon arbetslös.. slöseri på samhälletsresurser. och jobbigt för henne såklart.


Take care!
Mer
19 år 10 månader sedan #2092 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet paranoid eller schizofren?
Hej!

För ett par år sedan skrev man att schizofreni, som uppstod över 45 års åldern var en särskild schizofreniform, som de döpte till parafreni. Jag tyckte dock inte att bevisen de anförde var helt övertygande.

Det finns en bok "I'm not sick I don't need help" av Xavier Amador. Den handlar om hur man skall övertala psykiskt sjuka anhöriga att söka vård. En ofta inte helt lätt uppgift.

Admin
  • Besökare
  • Besökare
10 år 3 månader sedan #636080 av
Svar från i ämnet paranoid eller schizofren?
Är man paranoid för att man går bakom nån?
Mer
10 år 3 månader sedan #636084 av Geta
Svar från Geta i ämnet paranoid eller schizofren?
Där är man väl snarare förföljare eller stalker.
  • Besökare
  • Besökare
10 år 3 månader sedan #636086 av
Svar från i ämnet paranoid eller schizofren?
Ja men jag oroar mig inte ute