kan jag ha utvecklat schizofreni eller kommer det ske senare

Mer
11 år 5 månader sedan #535703 av UnikOchEnsam
Hej jo det är så att jag rökt cannabis under 1 år och varje gång jag rökte det blev jag kraftigt psykotisk, helt borta från verkligheten senare blev jag paranoid och trodde folk iaktar mig o ser mig o pratar om mig. En gång stack jag tilloch med o gömde mig från folk jag rökte med. Senare precis innan jag slutat så fick jag seriöst vaneföreställningar om att personen jag rökte med ska döda mig vilken sekund som helst.

Nu har jag slutat med cannabis o en vecka senare blir jag livrädd för min egna pappa i 3 veckor.
idag har jag en diagnos på drogutlöst psykos men dom tror det kan bli värre sen o förvandlas till en psykisk sjukdom,
mina symptom har inte försvunnit helt fast jag tar antipsykotiska mediciner o det har gått exakt ett halvår sen dagen jag slutade med cannabis. Jag har halucinationer o vaneföreställningar och en till fråga här på frågan.. hur började era röster? för jag hör röster ibland men mest innan jag somnar och efter jag vaknat upp. Tack!
Mer
11 år 5 månader sedan #535709 av UnikOchEnsam
ja jag vet att jag vatt lite psykotisk i faser från dess att ja var runt 6 år tills jag blev äldre, men i faser bara
Mer
11 år 5 månader sedan #535749 av Isa-Alise
Mer
11 år 5 månader sedan #535756 av satr
Inga mer droger av någon sort är melodin att spela.
Mer
11 år 5 månader sedan #535770 av koi
När jag har hört röster? När jag har varit vaken. Hur det började vet jag ej, de har kommit överraskande, helt plötsligt med insikt. Eftersom jag inte vetat att det är röster och inte på riktigt så är det svårt att veta när det börjar förrän man "gör bort sig" eller att det blir uppenbart att det inte är på riktigt.
Mer
11 år 5 månader sedan #535774 av Mammuten
Det låter jobbigt att du har kvar så pass mycket psykotiska symptom, trots längre tids avhållsamhet från cannabis och antipsykotisk medicin.

Samtidigt gissar jag att du är i "unga vuxenår", det vill säga den tid i livet när en eventuell psykossjukdom brukar visa sig om man har den dispositionen och det är mycket möjligt att du skulle ha kommit att få hallisar och vanföreställningar ändå. I synnerhet eftersom du redan tidigt haft korta episoder av psykotiska symptom. Så, även om det är svårt,försök att inte få dåligt samvete över att du har dig själv att skylla. För det har du inte. Hade du vetat att du skulle bli så förändrad av det som dina vänner kände sig avslappnade av så skulle du självfallet gjort ett annat val, men vi lever inte våra liv baklänges och det tjänar inget till att anklaga sig själv!

Jag har en tolvåring med vanföreställningar och hallucinationer, där just rädsla för oss föräldrar ingår (eller, han tror att vi inte är oss själva utan några kopior, kallas Capgras efter en psykiater som beskrev ett sånt fall). Tack och lov är de rädslorna övergående, de håller inte i sig tre veckor utan max någon timme, men det är illa nog.

Har du testat fler än ett sntipsykotiskt preparat? De har lite olika effekt och det som fungerar bra på en person kan fungera sämre för en annan. Leponex, Zyprexa och Risperdal är de som generellt har bäst antipsykotisk effekt.

Får du annan hjälp än medicin?

Lycka till!