kan jag ha utvecklat schizofreni eller kommer det ske senare

Mer
11 år 5 månader sedan #536492 av JARL
Malin 71,

Din beskrivning känner jag igen mig på. Jag bodde också i en större stad. Jag minns att jag kände mig stressad av alla intryck. Sen flyttade jag till en liten ort. Det var då det började hända saker. Omställningen blev kanske för stort. På ett halvår hade min psykos utvecklats. Nu bor jag åter i samma stad igen. Intrycken klarar jag nog bättre nu. Men det var ju synd att man skulle utveckla schizofreni. Jag tycker de negativa symtomen är tunga.
Mer
11 år 5 månader sedan #536493 av Geta
Min schizofreni utvecklades däremot när jag flyttade från landsbygd till stad. Det kan vara det att man inte tål förändring som är boven i dramat. Förändring ger stress.
Mer
11 år 5 månader sedan #536541 av Admin1

UnikOchEnsam skrev: tack för era svar
adim en fråga bara, ska shcizofren symptom ha pågått i 6 månader trots medicinbehandling också eller för nu känner jag att symptomen minskat med medicinering.


Symptomen skall ha pågått i minst en månad och sedan skall andra tecken på schizofreni funnits i minst 6 månader. Läs mer här på Diagnosis criteria:
en.wikipedia.org/wiki/Schizophrenia
Mer
11 år 5 månader sedan #536790 av koi
Ordsallad som det står i texten, är det när man ska säga någonting så kommer det ut allt på en gång och man själv inte ens fattar vad man sa. Folk tror att jag stammar för att jag pratar så. Vänder på orden i meningarna och pratar för fort så jag inte ens får ut en vettig mening då och då.
Mer
11 år 5 månader sedan #536797 av Nissegossen
Nja, jag hade ordsallad ett tag i början av min sjukdom och var då starkt psykotisk och kunde inte vara herre över mina ord, vilket gjorde mig så förbannad på det att jag i den stunden stod vid hållplatsen för att åka hem med bussen i början av min sjukdom. Helt korrekt beskrivning, det var som att man stammade.

Det med ordsalladen och det faktum att rösterna i huvudet sade utan att jag kunde stävja det; botten är nådd, botten är nådd gjorde mig urförbannad på det detta tillstånd och jag bestämde mig där och då att kämpa mot sjukdomen och snart var jag återigen herre över mina ord. Sedan dess har jag inte haft ordsallad igen.

Hade jag inte kämpat, hade jag ej heller överlevt.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 5 månader sedan #536857 av koi
Har hört att man i Norge får bättre betalt än i Sverige.