kan jag ha utvecklat schizofreni eller kommer det ske senare

Mer
11 år 5 månader sedan #535845 av malin71
Jag tycker Mammuten skrev bra i sitt tidigare inlägg... Skyll inte på dig själv över hur det har utvecklats. Om du har haft psykotiska symptom sedan du var 6år så var det "bara" en tidsfråga tills när du skulle få mer symptom.

Jag har haft symptom sedan jag var 3år från och till i mitt liv. De ökade väldigt mycket när jag var stressad eller olycklig.

Jag har alltid bott, förr, i stora städer med mycket folk och intryck vilket var väldigt svårt att hantera men jag klarade det. Så plötsligt flyttade vi ut på landet och då sa det bara pang efter någon månad och jag hade fått en fullt utblossad psykos som varade länge...

Min terapeut som jag hade efter det sa att alla förändringar kan utlösa det som har legat latent i så många år. Min utlösande faktor till fullt utblossad psykos, var ensamheten ute på landet... Det var den förändringen som förändrade allt.

Jag skyllde på mig själv, flytten och allt möjligt för att jag trodde jag skulle få sinnesfrid men då sa terapeuten att det var ju ändå "bra" att psykosen kom när den gjorde för då kunde jag äntligen få hjälp med mina symptom och rätt behandling och mediciner för att kunna leva ett så pass bra liv som möjligt...

Då kunde jag inte hålla med om den saken - men nu förstår jag henne. Hade jag aldrig fått de kraftiga symptomen så hade jag ju levt ett liv som hela tiden hade varit en tickande bomb med mycket smärta och ångest m.m.

Nu har jag mediciner och mycket hjälp och stöd från psykiatrin så jag är inte lika rädd längre att jag skulle vara någon fara, vare sig för mig själv eller andra.

Visst du har det supersvårt just nu och jag kan förstå att du är rädd - men sök all den vård du kan så hinner du säkert ikapp dig själv så gott det bara går.

Sedan tar det ca 6 månader för Cannabis att lämna kroppen så det kan mycket väl bli lite bättre snart...?

Ta nu vara på dig och verklighetspröva din paranoia.

:hjärta
Mer
11 år 5 månader sedan #535920 av Admin1
Vilket antipsykotika använder du och vilken dos? Första psykosen kännetecknas oftast av att man får mycket bra effekt mot psykossymptomen som kan försvinna nästan helt. Det som oftast skapar problem då är att man slarvar med medicineringen eller så tar man den inte alls. Sedan för schizofreni diagnos krävs symptom i 6 månader och man skall utesluta missbruk, bipolär och schizoaffektiv som kan skapa schizofreniliknande symptom.
Mer
11 år 5 månader sedan #535934 av zoegas
Det där är schizofreni. Det var dumt av dig att röka braja.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
11 år 5 månader sedan #536189 av Admin1
Jag hoppas att du nu slutar med cannabis helt. En medlem här fick psykos av cannabis, men trots detta fortsatte han med cannabisen och han blev bara sämre och sämre. Han var nog till slut den sjukaste på sajten. Han var nog mot slutet på gränsen till behov av gruppboende. Jag har för mig att de som röker cannabis mycket och har schizofreni har en ökad risk att hamna på gruppboende.
Mer
11 år 5 månader sedan #536424 av UnikOchEnsam
tack för era svar
adim en fråga bara, ska shcizofren symptom ha pågått i 6 månader trots medicinbehandling också eller för nu känner jag att symptomen minskat med medicinering.
Mer
11 år 5 månader sedan #536458 av Ready

Admin1 skrev: Jag hoppas att du nu slutar med cannabis helt. En medlem här fick psykos av cannabis, men trots detta fortsatte han med cannabisen och han blev bara sämre och sämre. Han var nog till slut den sjukaste på sajten. Han var nog mot slutet på gränsen till behov av gruppboende. Jag har för mig att de som röker cannabis mycket och har schizofreni har en ökad risk att hamna på gruppboende.


Menar du Alternativ? Till mig sa han att han var emot droger. Fast han kanske inte räknade cannabis som drog.