Är jag Schizofren?

Mer
10 år 1 månad sedan #655205 av Nyx
Är jag Schizofren? skapades av Nyx
Hej trådstarten kanske inte är helt ovanlig härinne. Jag antar att ni läst en och annan tråd med samma namn. Hur som helst så söker jag lite akut rådgivning om Schizofreni. Innan jag börjar med mina frågor så vill jag poängtera att jag inte kom på detta under fikarasten. Under detta är funderingar som jag haft en längre period. Som börjat få lite substans medan jag pluggar. Jag läser till Undersköterska. Där jag bekantat mig med ämnet lite mera än innan. Förr var Schizofreni bara en sjukdom där man bara var galen.

Kikat lite på tidiga varningstecken från litteratur. Där det benämns att man kan se varningssignaler innan personen blir psykotisk. Jag har alla kriterier för dessa. Man drar sig undan vänner och familj, förlorat intresse för ”allt”/ Koncentrationssvårigheter, struntar i den personliga hygien, vänder på dygnsrytmen, ångest som dämpas med hög musik och mycket datorsurfande, misstänksamhet och missbruk av droger ( har lång historik av missbruk, däremot är mitt missbruk just nu latent och under kontroll)

Om jag kikar lite på symptom i psykotisk fas

Hallucinationer, inget jag märkt av överhuvudtaget. Däremot minns jag att jag ofta kunde känna en vidrig metallsmak i munnen i dagar efter ha gått på Oxycontin/Oxynorm. Men detta kopplar jag mera till en bieffekt av morfinet i signalsubstansen

Vanföreställningar, att vara förföljd av andra är inget jag direkt kan koppla. Däremot har jag en skev bild i sociala samspel. Ofta förknippat med kommunikationsmedel som buss. Rätt ofta uppfattar jag mig utstuderad och att något ska hända.

Tankestörningar, det går i skov för mig. Ibland väldigt mycket, och ibland märks det inte alls. Ibland upplever jag att nära och kära vet precis mina tankar och hur störda dem kan vara.

Känslostörningar, en hel del av denna vara. Utbrotten är inte lika radikala för mig som fyllt 30+ det har mättats av med åren. Känner att jag hantera dem, även om det ibland är kluvet. Små saker kan göra mig ursinnig, medan stora saker bryr mig inget om. Detta med fel känsloyttringar har något jag känner igen starkt från långa förhållanden. Minns att ett X:s farfar dog och jag mest ville göra anant än att gå på begravningen.

Social tillbakadragenhet, Autism, daglig basis för mig själv även om jag inte är socialt kompetent. Jag kan vara väldigt verbal och skicklig på att diskutera. Men som oftast undviker jag folk, och sjunker mest ner i min egen värld

Ambivalens. Stora problem med detta. Det är ett dagligt handikapp

Förlust av intresse, engagemang, och initiativförmåga. Har några specialintressen som jag brinner för men engagemanget dör oftast självmant. Lever mycket på passion för saker i livet

Kognitiva funktionsnedsättningar, tvångshandlingar. Stort inslag i mitt liv.

Svårigheter att fungera socialt och i arbetslivet. Stämmer alldeles för väl

Tips mottages gärna. Hur jag ska vidare
Mer
10 år 1 månad sedan #655212 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Är jag Schizofren?
-
Mer
10 år 1 månad sedan #655215 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Är jag Schizofren?
Hej och välkommen! Får fundera innan jag kommer med ett svar till dig, om jag finner något...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 1 månad sedan #655236 av Geta
Svar från Geta i ämnet Är jag Schizofren?
Hej!
Man kan ha relativ symtomfri schizofreni som vid schizofrenia simplex.
Mer
10 år 1 månad sedan #655250 av Nyx
Svar från Nyx i ämnet Är jag Schizofren?
Hej Isa-Alise. Tack för att återkoppla snabbt och gav en intressant syn.

Jag upplever mig själv inte som schizofren, vill jag iaf tro men att symptomen gradvis förrvärras med åren känns oroväckande. Jag tror inte riktigt på detta med ett akut insjuknandet i mitt fall. Detta är smygande och har eskalerad med åren. Haft kontakt med vården sen innan men då på fokus mot depression. Där jag genomgått KBT, och ätit antidepressiva läkemedel. Det kognitiva hjälpte en period men det är som borta. Tycker de kognitiva störningarna är jobbiga.

Inte rädd för att prata om mina upplevelser, skillanden är någon ytterst sällan tar en på allvar.

Hälsningar Nyx :hjärta
Mer
10 år 1 månad sedan #655251 av Nyx
Svar från Nyx i ämnet Är jag Schizofren?

Simplex schizofreni debuterar i 18 – 20 års ålder, utvecklas långsamt. Man drabbas av inåtvända symtom som likgiltighet, passivitet och avtrubbning, alltså de negativa symtomen. Kan få desorganiserat (kaotiskt, förvirrat) tal och beteende och kan även utveckla katatoni. Saknar vanföreställningar och hallucinationer utan drabbas som sagt av de negativa symtomen. 20 % av de som får diagnosen schizofreni drabbas av formen simplex schizofreni, alltså inte en helt vanlig form.
1


Känns som det stämmer en hel del. Har mycket av de negativa symptomen