Är jag Schizofren?

Mer
10 år 1 månad sedan #655205 av Nyx
Är jag Schizofren? skapades av Nyx
Hej trådstarten kanske inte är helt ovanlig härinne. Jag antar att ni läst en och annan tråd med samma namn. Hur som helst så söker jag lite akut rådgivning om Schizofreni. Innan jag börjar med mina frågor så vill jag poängtera att jag inte kom på detta under fikarasten. Under detta är funderingar som jag haft en längre period. Som börjat få lite substans medan jag pluggar. Jag läser till Undersköterska. Där jag bekantat mig med ämnet lite mera än innan. Förr var Schizofreni bara en sjukdom där man bara var galen.

Kikat lite på tidiga varningstecken från litteratur. Där det benämns att man kan se varningssignaler innan personen blir psykotisk. Jag har alla kriterier för dessa. Man drar sig undan vänner och familj, förlorat intresse för ”allt”/ Koncentrationssvårigheter, struntar i den personliga hygien, vänder på dygnsrytmen, ångest som dämpas med hög musik och mycket datorsurfande, misstänksamhet och missbruk av droger ( har lång historik av missbruk, däremot är mitt missbruk just nu latent och under kontroll)

Om jag kikar lite på symptom i psykotisk fas

Hallucinationer, inget jag märkt av överhuvudtaget. Däremot minns jag att jag ofta kunde känna en vidrig metallsmak i munnen i dagar efter ha gått på Oxycontin/Oxynorm. Men detta kopplar jag mera till en bieffekt av morfinet i signalsubstansen

Vanföreställningar, att vara förföljd av andra är inget jag direkt kan koppla. Däremot har jag en skev bild i sociala samspel. Ofta förknippat med kommunikationsmedel som buss. Rätt ofta uppfattar jag mig utstuderad och att något ska hända.

Tankestörningar, det går i skov för mig. Ibland väldigt mycket, och ibland märks det inte alls. Ibland upplever jag att nära och kära vet precis mina tankar och hur störda dem kan vara.