Är jag Schizofren?

Mer
10 år 1 månad sedan #655267 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Är jag Schizofren?
Klarar du studierna? Om du hade schizofreni på gång kan det märkas via studiesvårigheter på ett tidigt stadium, Du har inga psykossymptom, så du verkar inte ha högrisk för att få psykos heller. Även om man har vissa diffusa psykossymptom så är det bara 30 % som får psykos. Men av de med diffusa psykossymptom, som aldrig får psykos, så kan de ha nedsättning av kognitiv eller arbetsförmåga. 80 % av de som får schizofreni har sjukdomen i släkten.

Du kanske skulle kolla om du kan ha schizoid personlighetsstörning eller någon form av autism. Vid autism kan man ha specialintressen som du skriver. Aspergers diagnosen finns ej längre utan kallas för autism, men det lät lite som Aspergers tycker jag. Du skriver också lite grann som folk med Aspergers brukar göra dvs ganska långa texter.
Mer
10 år 1 månad sedan #655271 av Nyx
Svar från Nyx i ämnet Är jag Schizofren?
Studierna går upp och ner i mitt fall. Studerat på högskola sen innan men då plockade jag aldrig ut en examen. Lite samma scenario nu. Hög nivå, men får inte ut max och således släpar jag med uppgifter i skolan. Studiesvårigheter har jag haft hela mitt liv. Jag började plugga in gym i vuxen ålder och sen arbetat upp mig. Håller med dig att ajg mest troligt aldrig kommer få en psykos, men däremot har jag en rad med kognitiva störningar. Framförallt skrämmer arbetslivet mig. 8O

schizoid personlighetsstörning, nytt begrepp för mig

Rätt bekant med Aspebergs, Autism. Jag har några av Asp styrkor, det kan jag väl erkänna. Specialintressen, logik, envishet, informationssamling, etc. Däremot saknar jag många symptom på det kognitiva.
Mer
10 år 1 månad sedan #655273 av Nyx
Svar från Nyx i ämnet Är jag Schizofren?
Följdfråga. Brukar Asp skriva långa texter ?
Mer
10 år 1 månad sedan #655277 av Geta
Svar från Geta i ämnet Är jag Schizofren?
Aspisar brukar vara intresserade av diagnoser.
Mer
10 år 1 månad sedan #655278 av Nyx
Svar från Nyx i ämnet Är jag Schizofren?
Ok. Blivit ett intresse sen jag började plugga
Mer
10 år 1 månad sedan #655279 av koi
Svar från koi i ämnet Är jag Schizofren?
Jag tänkte också på asperger. Svårigheter att tolka sociala koder. Specialintresse.