Känner ni igen er i symtomen??

Mer
17 år 2 månader sedan #65407 av ziggy_zombie
Jag förstår ärligt talat inte vad som är "schizovarningen" här. Det låter som en depression, med åtföljande koncentrationsårigheter. Kan inte för mitt liv se vad som skulle vara schizofrent med det där beteendet över huvud taget. Tror du kan vara rätt lugn. Hör av dig igen om du börjar höra saker (ingen annan hör) och se saker (ingen annan ser), exempelvis. Må så gott!
Mer
17 år 2 månader sedan #65410 av Geta
Det kan vara det samma som exekutiva symtom eller att ha svårt att ta initiativ.
Att inte orka ta upp något som man tappat verkar vara typiskt för schizofreni. Men det kan lika gärna vara ett symtom på depression.
Mer
17 år 2 månader sedan #65429 av Admin1
För att få diagnosen schizofreni skall man ha minst 2 av följande symptomkomplex- vanföreställningar, hallucinationer, katatoni, negativa symptom samt desorganiserat tal och beteende. Det typiska är vanföreställningar och hallucinationer. Din ambivalens beror nog på depressionen för reaktionstid och även minnet kan vara stört då.
Mer
17 år 2 månader sedan #65443 av aspie
Ingen schizovarning tillsvidare, här är några gissningar:

Störning i de exekutiva funktionerna, automatiseringssvårighet: Automaticerade procedurer (som att knyta skor) stannar av ifall man inte anstränger sig extra mycket och [i:2vhdnuxn]tänker[/i:2vhdnuxn] på t ex skosnören. Man har ingen "motor" i sig. Störning i procedurminnet? Kan bero på uppmärksamhetsstörning eller trötthet, utmattning, depression, brist på stimulans i omgivningen (obs! du sa att det började funka på grund av andras närvaro= social stimulans). Har du [i:2vhdnuxn]tråkigt[/i:2vhdnuxn]? Fel jobb? Fel skola? Har du bristfälliga möjligheter att styra ditt liv? Har du någon dominerande familjemedlem i din närhet? Dåliga blodvärden? Eller vad?

- aspie
Mer
17 år 2 månader sedan #66204 av hejhejhej
Finns några andra saker också.
Är jag på stan så är det precis som att jag hör alla ljud på en gång, samt att de är dämpade. Låter lite grand som att ljuden åker genom vatten eller något, är någon "dämpande" klang på alla ljud. Allt är bakgrundsljud och allt på en gång; en person som pratar, en påse som prasslar osv osv.
Mer
17 år 2 månader sedan #66275 av Isa-Alise
Jag tror inte att du har schizofreni... det låter som utmattningsdepression, vilket är mycket vanligt... orkeslöshet, nedstämdhet, och svårigheter att koncentrera sig kan vara några symtom...