Tystnad

Mer
16 år 3 månader sedan #106732 av Mysterio
Svar från Mysterio i ämnet Tystnad

ak000 skrev:

Mysterio skrev: Var är alla botade och friska människor som äter dessa mediciner?


*Räcker upp handen*


Om inte jag minns fel så skulle du ta livet av dig för ett tag sedan och nu anser du dig vara helt frisk och botad från din sjukdom. kommer du börja arbeta 40 timmar i veckan framöver?. Du har även en tråd med dina mediciner där du säger följande.

ak000 skrev: Lite halvt på skämt har jag blivit kallad "Apoteket" av somliga...


Det kan jag hålla med om, men inser du att det är din kropp som är apoteket. Hur många år tror du att din kropp kommer klara av att hantera alla dom preparaten utan att ta permanent skada?.

Jag tar inte ifrån dig känslan av att må bättre, det glädjer mig men du blundar lite för verkligheten när du säger att du är "frisk".

Faktum är att dagens antipsykotiska mediciner inte botar en snarare dämpar ens besvär så att vardagen går att uthärda någorlunda. Konskevensen av medicinerna i längden gör att din kropp kommer att ta skada.

Du räcker upp handen Ak000 men var är alla andra tiotusentals männsikor i Svergie som sitter ensamma i sina lägenheter totalt isolerade år ut och år in och bara har sina mediciner som tröst. Alla människor på Viska som ropar på hjälp med jämna mellanrum, har deras mediciner botat dom anser du?.

Majoriteten har inte ens en dator för att deras ekonomi är så pass nära socialbidragsgränsen. Tror du att dessa människor som samhället anser vara värdelösa känner sig friska?.

Man kan fråga sig vill man leva i fattigdom och misär utan känslor samt socialt umgänge tills man dör av somatiska sjukdomar framkallade av ens mediciner vilket är fallet för många med schizofreni. Eller vill man att det hela skall gå fort?

Jag vet ivarjefall vad jag skulle välja men vi är ju som sagt alla olika. Nu vet du vilken framtid som väntar för dig Ak000.



I länken ovan så konstaterar NIMH aka National Institute of Mental Health och även American Psychiatric Association med andra organisationer det jag skrev längre upp.

Kom tillbaks och säg att du är "frisk" efter att ha sett den länken.

Åter igen känns det som om jag trampar på tårna på många här på viska som har klarat sig i många års tid på sina mediciner men samtidigt så tror jag på förändring därav kritiken. I slutändan så är mitt syfte att informera om riskerna, och då framförallt dom som äter Zyprexa att kunna avgöra om dom vill ha den medicinen med dom risker det innebär.
Mer
16 år 3 månader sedan #106739 av ak
Svar från ak i ämnet Tystnad

Mysterio skrev: Om inte jag minns fel så skulle du ta livet av dig för ett tag sedan och nu anser du dig vara helt frisk och botad från din sjukdom. kommer du börja arbeta 40 timmar i veckan framöver?. Du har även en tråd med dina mediciner där du säger följande.


Att vara frisk är en definitionsfråga. För mig är friskhet att vakna upp på morgonen och känna att jag inte vill ta livet av mig, att vakna upp och känna att jag har liv i mig och faktiskt är förmögen att göra någonting. Jag är manodepressiv och svänger ganska starkt vissa veckor, men dessa här svackorna har nästan helt eliminerats av Trilafon och i nuläget mår jag väldigt bra. Trots det är jag inte förmögen att arbeta eller umgås med andra människor. Jag lever ett väldigt isolerat liv framför datorn och vet inte hur jag skall komma ur det. Men jämfört med hur jag mådde tidigare mår jag bättre nu, så medicinerna har hjälpt mig.

Botad vet jag inte om man kan bli. Vad jag upplever är att dagens samhälle sviker barn till den graden att de blir kriminella, psyksjuka eller tar livet av sig senare i livet. Jag anser att jag med tanke på min barndom och de traumatiska minnena har klarat mig relativt bra som ännu inte är kriminell eller tagit livet av mig. Givetvis finns risken att jag under ett manodepressivt skov tar livet av mig själv eller någon annan... Frågan är ju om jag verkligen hade mått bättre utan medicinerna, vilket jag betvivlar.

Mysterio skrev: Det kan jag hålla med om, men inser du att det är din kropp som är apoteket. Hur många år tror du att din kropp kommer klara av att hantera alla dom preparaten utan att ta permanent skada?.


Självklart mår jag inte somatiskt bra av att ta dessa här preparaten. Jag känner mig allmänt trött och alienerad från världen, men om man jämför med hur jag mått under perioderna jag mått bättre så tycker jag att en sämre somatisk status inte är så farligt jämfört med självmordstankar.

Mysterio skrev: Faktum är att dagens antipsykotiska mediciner inte botar en snarare dämpar ens besvär så att vardagen går att uthärda någorlunda. Konskevensen av medicinerna i längden gör att din kropp kommer att ta skada.


Jag kanske var lite drastisk med att hävda att jag blivit botad -- däremot har jag blivit bättre med medicinerna. Men en skillnad är ju just den att den frustrationen och aggressiviteten jag bar på mig tidigare nu kan kanaliseras då jag är förmögen att lära mig hur jag bygger bomber eller kan tänka ut hur jag skall råna en bank. Jag vet inte om samhället i längden gagnas av mina mediciner.

Mysterio skrev: Du räcker upp handen Ak000 men var är alla andra tiotusentals männsikor i Svergie som sitter ensamma i sina lägenheter totalt isolerade år ut och år in och bara har sina mediciner som tröst. Alla människor på Viska som ropar på hjälp med jämna mellanrum, har deras mediciner botat dom anser du?.


Det finns oerhört många som klarar av en psykos och inte återfaller, som lever ett aktivt och friskt liv. Jag tycker att det visar på att en psykos/schizofreni är ett tillstånd snarare än en sjukdom. Dessa människor syns inte så mycket på Viska eftersom det just är sjuka som har ett behov av att prata av sig. Lever man ett aktivt liv sitter man inte så mycket framför datorn och delar sina besvär med cyberkompisar.

Mysterio skrev: Majoriteten har inte ens en dator för att deras ekonomi är så pass nära socialbidragsgränsen. Tror du att dessa människor som samhället anser vara värdelösa känner sig friska?.


Jag är en sådan person. Jag är oförmögen att studera, trots att jag inte har några problem med begåvningen, och jag är oförmögen att arbeta. Jag får extrema svackor och impulser som leder till att jag förstör mitt liv -- trots det vägrar psykiatrin ge mig rätt mediciner. Hade jag fått rätt medicin mot min manodepressivitet hade jag idag säkerligen levt ett mer aktivt liv. Tyvärr är det som så att jag måste uppbära socialbidrag pågrund av att jag har svåra koncentrationssvårigheter och inte är förmögen att genomföra en gymnasieutbildning (pga. koncentrationen och oförmåga att vara social). Ingen gymnasieutbildning = inget arbete.

Mysterio skrev: Man kan fråga sig vill man leva i fattigdom och misär utan känslor samt socialt umgänge tills man dör av somatiska sjukdomar framkallade av ens mediciner vilket är fallet för många med schizofreni. Eller vill man att det hela skall gå fort?


Jag är i läget där jag inte bryr mig längre. Jag kanske aldrig kommer bli frisk från impulserna, svängninarna, de psykotiska symptomen eller manodepressiviteten. Det här är alltså en nykter analys av det hela, att jag inte bryr mig. Jag är inte deprimerad, jag konstaterar helt enkelt att det spelar ingen roll om jag sitter i fängelse, är död eller lever. Lever som en levande död ändå. Enda skillnaden är att medicinen gör att jag känner mig liiiite levande i varje fall.

Mina inlägg låter säkert paradoxala, och det är för att jag själv inte riktigt vet hur det står till. Är man i läget när det inte spelar någon roll om man sitter i fängelse eller inte, om man är död eller levande, så har man svårt att finna motivation att tycka någonting.
Mer
16 år 3 månader sedan #106740 av ak
Svar från ak i ämnet Tystnad
Jag har nog fått fel uppfattning om dig Mysterio. Först trodde jag att du var scientolog varför jag skrev sådana hatiska inlägg mot dig. En i min familj var missbrukare och blev helt förstörd av scientologin, därför mina inlägg som kan tolkas som hatiska. Ber om ursäkt för detta.
Mer
16 år 3 månader sedan #106747 av Aina
Svar från Aina i ämnet Tystnad
Är det du eller psykiatrin som satt diagnosen manodepressivitet, varför du inte får litium?
Mer
16 år 3 månader sedan #106758 av Geta
Svar från Geta i ämnet Tystnad
Det hjälper inte att sluta med medicinerna för
att kunna slänga sig ut i sällskapslivet!
Mer
16 år 3 månader sedan #106784 av ak
Svar från ak i ämnet Tystnad

Aina skrev: Är det du eller psykiatrin som satt diagnosen manodepressivitet, varför du inte får litium?


Psykiatrin håller med om att jag har kraftiga humörsvängar. På bara ett par timmar kan det gå från självmordstankar till att jag plötsligt tycker att jag är världens bästa människa och skall uträtta stordåd. Trots det vägrar läkaren skriva ut någon sorts stämningsstabiliserare, vilket om något tyder på att min läkare är okunnig.