Negativa symtom som blir värre

Mer
13 år 8 månader sedan #331896 av Nissegossen
Kognitiva sjukdomar[/url:3r0rvniy]

Admin, En del mediciner som ges till den som har Schizofreni, ger ju samtidigt samma symptom som Parkinson. Har schizofreni och Parkinson någon gemensam koppling? Kan EN medicinering ha effekt på bägge sjukdomarna?

Forskning[/url:3r0rvniy]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
13 år 8 månader sedan #331926 av malin71
Jag tycker du borde prata med en läkare om att dina symptom har blivit värre. Du kanske behöver en doshöjning.

Ta och försök att ta det lugnt och sov och ät - det är jätteviktigt när symptomen kommer krypandes.

Ta väl hand om dig, Vemod.
Mer
13 år 8 månader sedan #331937 av Geta
Personer med Parkinsons sjukdom och som tar parkinsonmedicin
kan få psykossymtom.
Det är det omvända med Schizofrena som tar antipsykotika kan
få parkinsonsymtom.
Det ska ha med dopamin att göra. I första fallet ökas dopaminhalten
på och i andra fallet så minskas den.
Mer
13 år 8 månader sedan #331962 av Admin1
Vid schizotyp kan kognitiva symptom förekomma, men jag har inte läst något om negativa symptom. Negativa symptom och kognitiva symptom kan i och för sig överlappa delvist. Negativa symptom kan förväxlas ibland med depression, men negativa symptom är mer långdragna. Det första tecknet på att man håller på att få schizofreni är negativa symptom och först senare kommer hallucinationer och vanföreställningar.

Har du fått antidepressiva? Jag tänkte om det kanske är en depression som du har.
Det du kan göra själv för att motverka negativa symptom är motion, kreativa hobbies och omega-3.

Nissegossen,

Jag har läst att risken att drabbas av Parkinsons skall vara något högre än normalt vid schizofreni. Konstnären Erland Cullberg, som har schizofreni, har visst nu också fått Parkinsons
Mer
13 år 8 månader sedan #331986 av Nissegossen
:tänk Alltså, det kan alltså finnas en koppling mellan medicinen vi intar som ger parkinson, och det skall bero på dopaminet? Då är vetenskapen nog fel ute, det är helt andra system de måste forska på än dopamin och det görs ju också. Men det jag tänkte på här, är att om vi hittar en annan gemensam nämnare än dopamin, som också påverkar dopaminet och återställer balansen i hjärnan utav detta ämne eller då nervbana/or så kan det vara den gordiska knuten som man måste finna i forskningen lösningen på.

Det kan vara så, att då får vi också lösningen på åldrandets gåta. Det kan ha med tillväxthormon att göra. Nu menar jag inte att vi skall tillverka och rakt av ge alla, som har hjärnsjukdomar tillväxthormon, eventuellt kan vi få det, men endast de substanser som i sig botar dessa neurologiska sjukdomar. Galen idé kanske, men jag tänker i alla fall i helt nya banor här! :rotfl

Vi har en bit att gå på vägen mot att få full förståelse om vår egen hjärna och så här har jag tänkt sedan jag låg inlagd en gång på 70-talet, att Det kan ha med att vi kanske spjälkar upp födan så att vi inte naturligt får i oss rätt substanser utan att hjärnan får fel näringsämnen.Tex visar ju forskning att omega3 har effekt, men kanske vi både behöver organiskt zink samt att vi kanske skall inte både vegetarisk föda samt att det hela kan bero på en infektion, som går att hålla i schack med hjälp av antibiotika.

Det var tillsammans med depå neuroleptika dessa substanser som den gången drog mig upp ur en psykos när jag låg inlagd då och efter någon vecka kunde säga för mig själv i dagrummet; "Nisse så här bra som du mår nu, kan du räkna på ena handens fingrar utav ditt liv"!!!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
13 år 8 månader sedan #331990 av Geta
Visst mår man bra när man får lagad mat flera gånger per dag?
Med schizofrenin och negativa symtom följer apati och initiativlöshet.
Inte prioriterar man matlagning då.
Jag bodde på en internatskola ett halvår där vi fick riktig mat. Efter
den terminen var jag i mitt esse.

[i:30u1ns4o]"Är det någon som rekommenderar
ett billigt och bra pensionat
med kor och kanariefåglar
och gammaldags riktig mat?" [/i:30u1ns4o]

Ur dikten Överansträngning av
Nils Ferlin