Att komma till skott

Mer
7 år 6 månader sedan #874556 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Att komma till skott
Det kan vara endera kognitiva symptom eller negativa symptom. Vid kognitiva symptom kan man ha svårigheter att omsätta tanke i handling. Kallas för exekutiva svårigheter. Vid negativa symptom kan man ha liknande problem också, men det kan också bero på pessimism. Man tror sig inte klara av något och därför gör man ingenting. Motion, som jogging eller gym är nog bäst mot detta.
Mer
7 år 6 månader sedan #874558 av Geta
Svar från Geta i ämnet Att komma till skott
Fantasio,

Du var så gammal, när du fick din schizofreni. Du var inte beredd på det.
Du hade levt ett relativt normalt liv innan.
Redan när jag var tretton år visste jag att jag skulle bli sinnessjuk. Det kom
inte som en överraskning.
Mer
7 år 6 månader sedan #874567 av Evillynn
Svar från Evillynn i ämnet Att komma till skott

Admin1 skrev: Det kan vara endera kognitiva symptom eller negativa symptom. Vid kognitiva symptom kan man ha svårigheter att omsätta tanke i handling. Kallas för exekutiva svårigheter. Vid negativa symptom kan man ha liknande problem också, men det kan också bero på pessimism. Man tror sig inte klara av något och därför gör man ingenting. Motion, som jogging eller gym är nog bäst mot detta.


Jag upplever att all min kreativitet försvunnit sedan jag insjuknade. Förr älskade jag att skriva, sjunga, spela elgitarr (det lilla jag kunde), teckna och skulptera.
Nu har jag varken orken eller viljan. Jag känner att jag kommer misslyckas, innan jag ens börjat. Är det så du menade?
Mer
7 år 6 månader sedan #874861 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Att komma till skott
Evillynn,

Vid kognitiva besvär kan man tro att allt kommer misslyckas och man gör ingenting. Det finns en behandling CT-R Återhämtningsinriktad kognitiv terapi, som behandlar just pessimismen.

[url:17usk55f]http://www.viska.se/nya-lakemedel/ny-behandling/5040-aterhamtningsinriktad-kbt-ct-r-for-de-svarast-sjuka[/url:17usk55f]