Att gömma sig bakom diagnosen

Mer
7 år 5 månader sedan #883694 av Geta
Svar från Geta i ämnet Att gömma sig bakom diagnosen
Fantasio,

Det är väl mest du själv som kan ta illa upp om du har chipspåsar kastade
i lägenheten.
Mer
7 år 5 månader sedan #883707 av notwoodstock
Passivus Schizoidus
Mer
7 år 5 månader sedan #883776 av Admin1
Troligen har du kognitiva problem.
"Nedsatt exekutiv förmåga dvs svårt med planering, problemlösning och utföra saker. t.ex att handla och laga mat efter recept. Självcensuren kan fungera dåligt, så man säger olämpliga saker. Svårt att lära sig av misstag och korrigera felaktigt beteende."

Läs mer här:
www.viska.se/sjalvhjalp/2239-daligt-minn...ncentrationsfoermaga

Det du kan göra och som har bäst effekt är att motionera så mycket som möjligt. Helst motion som ger flås, som jogging och gym. Du kan nog få en förbättring på 40 %.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
7 år 5 månader sedan #883783 av Jocke
Har hört några antyda att jag försöker gömma mig bakom en diagnos som inte finns? Dem tycker att man inte kan skylla på dessa orsaker, men man har begränsningar och funktionshinder det kan man aldrig komma ifrån. Men varför säger människor att man ska lyfta upp sig själv och inte se begränsningarna, det tycker jag verkar vara en överdriven positivism? Men varför jag vill framhäva en aspergerdiagnos, är att jag tycker jag fungerar dåligt rent socialt på ett längre sikt. Orkar bara korta stunder sedan måsta jag ha mikropauser.

Men kognitiva besvär har jag allt, det handlar inte om lathet, ngt orkar inte just då klara ut en grej på en gång, utan lämnar den tills det är dags att verkligen taitu med disken och städet. Eller så är ngt likgiltig för situationen, märker när jag har varit på toan och pissat, så smäller jag igen locket och bara går, oavsett tidpunkt på dygnet. Andra ggr kan jag mjukt slå igen och sedan tvätta händerna, vilket är brukligt i vanliga fall! Jag förstår inte skillnaden?

Vars är världen på väg?
Mer
7 år 5 månader sedan #883982 av krokus
En vän till mig skyller lite allt möjligt på sin aspergerdiagnos. Störande... :väggen
Mer
7 år 5 månader sedan #883984 av Geta
Svar från Geta i ämnet Att gömma sig bakom diagnosen
Min psykoterapeut sa att jag alltid hamnade i något dike. Hon var nog
besviken på mig.