Jag är socialt handikappad, Recard2016 kolla hit!

Mer
7 år 1 månad sedan #910110 av Admin1
Nästan alla med schizofreni har nedsatt socialförmåga. Det har varit känt länge och hörde talas om det för 30 år sedan. En kurator jag var bekant med sa att de med schizofreni är inte ointelligenta utan det är det sociala de inte klarar.
www.viska.se/nyheter1/4-nya-roen/6884-so...gt-och-kvarstar-lagt
Mer
6 år 3 månader sedan #1015822 av IngeF
Hadde det ikke vært for foreliggende kognitive svikt, ville jeg neppe blitt psykotisk.
Mer
6 år 3 månader sedan #1015825 av Geta
Vi isolerar oss ofta, därför får vi ingen träning i social förmåga. Det här med kallprat har jag inte haft någon kläm på förrän på senare år. Att det är så viktigt att tala om väder och vind.
Mer
6 år 3 månader sedan #1015847 av IngeF
Småprat er mye viktigere enn man tror. Har man det ikke, tror det er vanskelig å coache, men kanskje ikke umulig. Miljøterapi går vel på slikt.
Mer
6 år 3 månader sedan #1015850 av IngeF
Det finnes dataprogrammer for dette med tolkning av ansiktsuttrykk osv.
Mer
6 år 3 månader sedan #1015891 av cecilia76
De med Asberger får i vissa fall social utbildning, som de blir mycket hjälpta av. De förklaras utförligt vilken skillnad det är i att möta grannen och att prata med närstående. Jättebra! Tror faktiskt att många med schizo syndrom skulle vara hjälpta av detta också!!
Så de bryter ner de sociala koderna till abstrakt form, och då klarar även Asbergare det bättre!!