Negativa symtom?

Mer
6 år 3 månader sedan #1015256 av Encingnerius
Svar från Encingnerius i ämnet Negativa symtom?
Jag har dubbeldiagnos: Psykossjukdom och Autism Spektrum.
Mer
6 år 3 månader sedan #1015258 av Geta
Svar från Geta i ämnet Negativa symtom?
Där finns förklaringen.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
6 år 3 månader sedan #1015282 av
Svar från i ämnet Negativa symtom?
Gäller det även konkreta detaljer Geta som jag nämnde och kan inte det ha med ADHD att göra i samband med psykos! För ADHD är väl nån form av autism, men jag kanske har helt fel? Tycker inte AS passar på mej! Men jag tycker det är märkligt att jag fastnar på detaljer på tex väggar mönster, skavanker och fläckar och så vidare med precis allting som jag tittar på vid psykotiska symtom undra vad det beror på att jag fastnar vid såna detaljer?
Mer
6 år 3 månader sedan #1015416 av Encingnerius
Svar från Encingnerius i ämnet Negativa symtom?
Autism innebär att man har svårt med ömsesidig social interaktion, svårt med kommunikation och beteende. Det innebär att dessa personer har svårt att avläsa andra personers ansiktsuttryck, tolkar meningar bokstavligen det vill säga förstår inte det underförstådda, till exempel förstår de inte instruktioner som är i flera led "kan du öppna fönstret?" Då kan de svara "ja" för det kan de men öppnar inte fönstret för då måste du be om detta också. Beteendet innebär att många är bundna av rutiner, allt ska vara som de är vana vid, svårt med förändringar och/eller upptagna av något specialintresse som upptar all deras tid. Det kan se olika ut hos olika personer med autism.

ADHD betyder svårigheter med uppmärksamhet. Det vill säga svårt att fokusera på det väsentliga och tänker på allt annat, överaktivitet och svårt med impulser. Kan inte hålla igen sina impulser, de handlar först och tänker sedan. Personer med ADHD förstår sociala koder men lever inte alltid efter dem eftersom många blir störda av sina impulser.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
6 år 3 månader sedan #1015454 av
Svar från i ämnet Negativa symtom?
Jaha då förstår jag att man måste va tydlig i det man säger så männisjor med AS förstår vad man menar? Men man måste va tydlig mot mej pga min ADHD för jag tappar som det du nämner lätt uppmärksamhet och svårt att följa vad ett samtal med någon annan människa egentligen handlar om så man måste va tydlig och upprepa sig flera gånger till mej pga min brist att ha inte uppmärksamheten som krävs för att det ska inte bli några misstag gjorda eller missförstånd som det även blir för AS människor tillsammans med andra människor när dom här andra människorna inte är tillräckligt specifika med vad dom tänker känner tycker och vill även göra!
Mer
6 år 3 månader sedan #1016370 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Negativa symtom?
Negativa symptom liknar en depression, men man saknar känslor. Psykos sitter i mitthjärnan medan negativa symptom i främre delen av hjärnan och där sitter också ADHD.

Negativa och kognitiva symptom har kopplats till felaktig signalering av den hämmande GABA-transmittorn, som kan ge obalans i signaleringen i hjärnan. För lite GABA tillverkas i hjärnan, men även annan orsak kan finnas.

www.viska.se/sjalvhjalp/2261-negativa-symptom