Depression eller negativa symptom?

Mer
3 år 2 månader sedan - 3 år 2 månader sedan #1323610 av elisa

Nissegossen skrev: Nedanför inlägget stär åtgärd klicka på citat den streckade röda linjen klicka längst till höger börja vid strecket som visar sig. Eget inlägg, ja, då kan du redigera texten du skrivit

Tack nu funkar det :)
Last edit: 3 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 2 månader sedan #1323618 av koi
Hmmm...den här grå geggan jag fastnat i trodde jag berodde på Litium. Men det kanske det inte är. Jag har inga känslor. Iaf väldigt väldigt lite. Känner inget för mina nära och kära. Eller min katt. Inga toppar och dalar. Svårt att komma igång. Glömmer bort att duscha. Ja just det. Det var 3 dagar sen. Om nån säger ”Gör det här.” Så känner jag en enorm motvilja i kroppen. Men har lättare att komma igång än om jag ska ta egna initiativ. Det här började efter senaste inläggningen. Har en app, Daylio, som jag registrerar hur jag mår varje dag. Jag ville ha svart på vitt hur jag svänger eftersom läkaren påstod att jag gör det. Har inte svängt åt nåt håll sen slutet av januari. Vanligaste registrerade känslan är ”lugn”.
Har ingen ångest ens en gång. Känt rädsla när barnet i mitt huvud ropade på katten för ett par dagar sedan. Det är den starkaste känslan.

Nån som haft Litium? Blir man avstängd? Eller är det negativa symptom?
Mer
3 år 2 månader sedan - 3 år 2 månader sedan #1323619 av elisa
Jag har haft litium men känner inte igen det du beskriver som en biverkning av det. Men det kan ju vara olika. Dock känner jag igen det du beskriver för att jag upplever det också och min läkare säger att det är negativa symptom
Last edit: 3 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 2 månader sedan - 3 år 2 månader sedan #1323626 av Vittrad
koi.

För mig var det likadant när jag hade litium. Blev helt avtrubbad.
Last edit: 3 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 2 månader sedan #1323826 av Admin1
Litium är bäst mot mani och alltså dämpande. Sämre mot depression. Litium är också bra mot aggressivitet.
Detta test kan skilja mellan depression och negativa symptom. Depression inträffar oftast de första 5-6 åren, sedan kommer negativa symptom.
www.viska.se/sjaelvtesterna/har-jag-depression
Mer
3 år 2 månader sedan #1323863 av Klanggedin
Jag kan bli lite tvär ibland.. vad beror det på?