Depression eller negativa symptom?

Mer
3 år 2 månader sedan - 3 år 2 månader sedan #1323872 av elisa

Admin1 skrev: Litium är bäst mot mani och alltså dämpande. Sämre mot depression. Litium är också bra mot aggressivitet.
Detta test kan skilja mellan depression och negativa symptom. Depression inträffar oftast de första 5-6 åren, sedan kommer negativa symptom.
www.viska.se/sjaelvtesterna/har-jag-depression

Är det alltså vanligt att först få depression och senare få negativa symptom? Känner igen det verkligen
Last edit: 3 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 2 månader sedan #1323873 av koi
2. Inte deprimerad. Bara avstängd.
Mer
3 år 2 månader sedan #1323874 av elisa
Ibland kan ju depression kännas som avstängdhet men jag har upplevt att jag var deppig förut, i några år, sen har dom symptomen avtagit och känslorna har försvunnit mer och mer och jag vill ingenting längre men jag känner ingen sorg över det, bara neutral, saknar det inte
Mer
3 år 2 månader sedan #1323875 av Geta
Schizofreni börjar ofta med en allvarlig depression, innan man får första psykosen.
Mer
3 år 2 månader sedan - 3 år 2 månader sedan #1323876 av elisa

Geta skrev: Schizofreni börjar ofta med en allvarlig depression, innan man får första psykosen.

Exakt så var det för mig. Depression och ångest och sen blev allt bara konstigare
Last edit: 3 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 2 månader sedan #1324066 av Admin1
Ja, depressioner är vanligast i början, senare märks negativa symptom, som kan likna depression, men vid depression finns känslor, vilket saknas ofta vid negativa symptom-