Obehag

Mer
10 år 2 veckor sedan #659089 av Eos
Svar från Eos i ämnet Obehag
Jag var tvungen att höja min zyprexa lite för att overklighetskänslorna skulle försvinna. Jag hade även problematik med förföljelsekänslor och syner i ögonvrån. Kunde inte heller se mig i spegeln då jag fick kraftiga overklighetskänslor. Jag klarade inte själv att få min omgivning verklig. Genom att att tex röra vid saker eller resonera med mig själv. Det var höjningen av zyprexa som gjorde skillnad för mig.
Innan höjning tejpade jag för speglarna, försökte avleda tankat, göra normala saker långsamt och tydligt som att omsorgsfullt dricka ett glas vatten. Eller läsa något i en tidning. Men det fungerade inte till slut. Jag var utmattad och rädd.
Just nu fungerar höjningen bra.
Mer
10 år 2 veckor sedan #659090 av Eos
Svar från Eos i ämnet Obehag
Förresten, jag var ett så kallat öronbarn när jag var liten.
Mer
10 år 2 veckor sedan #659094 av alberta
Svar från alberta i ämnet Obehag

Eos skrev: Jag var tvungen att höja min zyprexa lite för att overklighetskänslorna skulle försvinna. Jag hade även problematik med förföljelsekänslor och syner i ögonvrån. Kunde inte heller se mig i spegeln då jag fick kraftiga overklighetskänslor. Jag klarade inte själv att få min omgivning verklig. Genom att att tex röra vid saker eller resonera med mig själv. Det var höjningen av zyprexa som gjorde skillnad för mig.
Innan höjning tejpade jag för speglarna, försökte avleda tankat, göra normala saker långsamt och tydligt som att omsorgsfullt dricka ett glas vatten. Eller läsa något i en tidning. Men det fungerade inte till slut. Jag var utmattad och rädd.
Just nu fungerar höjningen bra.

Oj vad jag känner igen mig.
Mer
10 år 2 veckor sedan #659179 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Obehag
Overklighetskänslor kan vara en typ av dissociation kan man säga och kan förekomma vid psykoser och kan vara kopplat till psykotiska symptom. Möjligen kan antidissociativ behandling hjälpa och jag antar det är en form av psykoterapi.

En annan typ av dissociation innebär störningar av minne, sinnesintryck och kroppsrörelser, som kan ge minnesförlust och skumma neurologiska symptom. Kan vara bra att tänka på detta om man får sådana symptom.

www.viska.se/index.php/nyheter1/ ... bekraeftad