Brända (kanderade) Mandlar

Mer
19 år 4 månader sedan #7277 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Brända (kanderade) Mandlar
Mina brända mandlar blev inte knapriga inuti utan känns som lite som normala mandlar. Förmodligen borde jag bränt dem lite mer i stekpannan. Om man skall bränna dem i ugnen, vilken temperatur och tid skall man använda då?
Mer
19 år 4 månader sedan #7280 av Nissegossen
Hej Både Isa-Alise och Admin! Jag är helt självlärd på detta med brända mandlar. Såg för första gången i somras någon som gjorde det i ett tillfälligt stånd på Avenyn i Göetborg. Jag frågade vad han hade för ingredienser. Han svarade att det var vatten socker och Vaniljsocker. Jag frågade då hur lång tid det tar. Han svarade 20-25 minuter.

Då gick jag hem och prövade, mina första blev inte heller rätt. Jag har försökt beskriva hur ni skall göra för att undvika mina misstag.

Detta med micron är min egen idé men det fungerar för mig.

Till Admin, jag vet faktiskt inte vilken temperatur du skall ha på ugnen. Jag vet bara att börjar det ryka så har du gått för långt och det gör det i micón också. Så fort det börjar synas något som ryker STÄNG av.

Grejen är att gör man rätt så blir de som färdigköpta ute i handeln, de kostar 25 kr i en strut med 100g.

Annars kan det ta ett par dagar så torkar det upp och blir krispigt hårt och gott.

Han på Avenyn gjorde allt i stekpannan han hade kanske något eget knep.
Ni får tipsa mig om ni kommer på att, Aha så här är det.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 4 månader sedan #7316 av Nissegossen
Hej! Det är julafton och det är cirka en timme sedan jag gjorde en sats med mandel.
Eftersom Admin efterfrågade vad ugnstemperatur det skulle vara, så gjorde jag enligt tidigare. Jag värmde i stekpannan som förut och när de hade slutat klibba och blivit kornigt på ytan så hällde jag över dem i en ugnsfast form.
(Tips diska ur stekpannan nu när den är varm, ta bara diskborsten och vispa runt).
Ta och sätt formen i uppvärmd ugn i 200 grader. Nu, eftersom det var första gången tittade jag ofta i i ugnen. När det började lukta mandel, efter sådär tjugo minuter så lät jag ugnsluckan stå öppen några minuter efter att ha stängt av värmen.
Därefter tog jag upp formen på spisen där de fick stå och svalna i en halvtimma varefter en del var krispigt goda och en del var lite sådär halvt mjuka, men jag vet att får de stå och torka lite i någon dag så blir de perfekta.

Jag hoppas jag givit er tillräckligt god information.
Lycka till från Julenissen.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 4 månader sedan #7319 av Nissegossen
Nu på julaftonskväll är alla mandlar krispiga och goda, den här gången var det lyckat.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 4 månader sedan #7334 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Brända (kanderade) Mandlar
Tack. Nästa gång jag gör dem skall jag bränna dem i ugnen. Jag fick intrycket att när jag brände dem i stekpannan försvann en del av sockerlagret från dem. Jag tror att ugnen är bättre.
Mer
19 år 4 månader sedan #7339 av Nissegossen
Hej Admin! Kanske om du tog lte mer vaniljsocker en liten stund innan all vätska torkat, in när du värmer i stekpannan kan ge en extra klibbighet, som då gör att sockret sitter kvar bättre på mandlarna.

Var själv inte rädd för att pröva egna lösningar.
Ha de bra. Nisse.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum