Brända (kanderade) Mandlar

Mer
19 år 4 månader sedan #6912 av Nissegossen
Recept på brända (Kanderade) Mandlar

Gör så här; tag en gjutjärnsstekpanna häll i cirka en halv liter vatten,
Tag tre matskedar socker och en matsked vanilj socker.
Rör om sockret så det bildas en lag, häll i en förpackning
Mandlar (200gr), rör om med en träslev under uppvärmning
När allt vattnet dunstat bort, kommer först klistrigt socker,
Sedan kommer en kornig yta på mandlarna, det är som det ska vara.
Man fortsätter sedan att värma antingen i stekpannan eller i ugnen
Eller som jag gör, jag värmer i micron på högsta effekt i tre minuter.
Varning dock! Vid uppvärmning i micron passa sekund för sekund
Skulle det synas att det ryker stäng av omedelbart!
Låt svalna på tallriken eller fatet, efter en halvtimme kommer den rätta krispigheten fram och mandlarna är färdiga att ätas.

Ingredienser; 200gr Sötmandel, tre matskedar socker, en matsked vaniljsocker,
En halv liter vatten.

Lycka till Och God Jul från tomte nisse.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 4 månader sedan #7114 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Brända (kanderade) Mandlar
Jag läste i tidningarna att de kunde bli mandelbrist i år, men det fanns gott om mandel att köpa i affären. Jag kokade dem först 2-3 minuter i 2-3 dl vatten. Sedan skalade jag dem.

Själva kanderingen tog 1 timma cirka. Jag tror att jag borde "bränt" dem lite till egentligen. De skall väl bli mörkbruna? Jag hade under kanderingen läge 4 på plattan. Jag brände dem alltså i stekpannan eftersom jag saknar mikro. De blev väldigt goda måste jag säga. Tack, Nissegossen!
Mer
19 år 4 månader sedan #7117 av Nissegossen
Hej Admin! Jag brukar inte skala dem. Det brukar jag skippa, då blir de ju bruna från början. Jag har precis gjort en sats med mandlar och en med jordnötter. Jordnötterna blev lite misslyckade på grund av att jag passade mandlarna i micron samtidigt. De jordnötter (salta från början) som gick bra att äta, blev söta och goda.

Det brukar ta i stekpannan tjugofem minuter tills allt kokat in, självklart sänker jag värmen mot slutet, för att just slippa bränna vid dem.
Det du gjorde, om det var första gången så var det bra gjort!
Nisse.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 4 månader sedan #7232 av Isa-Alise
Hej!

Prövade just ditt recept på brända mandlar... men jag är lite lat, så jag minskade mängden vatten.... jag hällde i socker och vaniljsocker med bara lite vatten i en stekpanna, och rörde tills sockret smält och blivit ljust och bubbligt. Hade i mandlarna och rörde om i pannan tills sockret var vackert brunt... tog ur mandeln med en sked och la på smörpapper... alltsammans tog ca 10 minuter.... mandeln blev jättegod!

Tack för inspirationen! :D
Mer
19 år 4 månader sedan #7233 av Nissegossen
Hej Isa-Alise och Admin! Jag vill bara nämna att efter sockret blivit klistrigt fortsätter man tills det blivit kornigt av sockret. Man skall således inte ta upp dem när de är klistriga utan fortsätta tills det inte klibbar. Mandlarna skall ha kornig yta. Detta blir det också i stekpannan och det är kornigt ljust på botten av stekpannan.

Om man har fått dem perfekta skall Mandlarna vara hårda och krispiga inuti. Detta kommer efter en halvtimma på ett fat efteråt.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 4 månader sedan #7253 av Isa-Alise
Okay... då har jag lärt mig nått nytt... får pröva att göra brända mandlar på rätt sätt nästa gång...