Bortglömda matvaror

Mer
11 år 5 månader sedan #533728 av Nissegossen
Kaffekrans där det blev bitar över, stekte morsan upp någon dag senare, när de inte gick åt, med smör och salt. Det var fattiga riddare hemma hos oss.

I lumpen fick vi ju bröd och jag brukade lägga brödbitar ovanpå tältkaminen när vi låg i fält och riktigt rosta dem där. Då fick de en något rostad yta och det var gott med lite smör, som vi fick i småpaket. Eller så tog vi i matsalen på regementet. Där var ju en som tagit något för mycket smör och blev anmäld och ställd inför rätta för det. Därav kommer uttrycket "smörklicksmål". Detta för att rättegången motsvarade inte alls den kostnad som smöret vållade försvaret. Hur det gick i det målet kommer jag inte ihåg längre.

När det var riktigt kallt ute på vintern var kaminröret rödglödande halvvägs upp i rökröret mot tältdukens topp.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 5 månader sedan #533807 av Isa-Alise
Det var länge sedan jag gjorde fattiga riddare! Fast jag gör dem på torrt matbröd, med ägg, kanel och lite socker samt steker i smör. Det blir gott. Dessutom serverar jag dem med äpplemos eller lingonsylt...
Mer
11 år 5 månader sedan #533951 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ;Bortglömda" matvaror
Pressylta till jul finns knappt längre att köpa.
Mer
11 år 5 månader sedan #533957 av Fantasio
När jag var ung tuggade jag "Hubba-bubba", gärna fler bitar på en gång.
Mer
11 år 5 månader sedan #533969 av Nissegossen
Edamerost, julost äkta holländsk, inte från Schweiz, är ett måste på mitt julbord. Det blir till och med en stor och en liten. De går åt.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 5 månader sedan #534127 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ;Bortglömda" matvaror
Minns den konserverade TV-soppan, som kom samtidigt som TV:n kom. TV-soppan liknade mycket köttsoppa på burk.