Bortglömda matvaror

Mer
11 år 5 månader sedan #534132 av Geta
Svar från Geta i ämnet ;Bortglömda" matvaror

Kokkaffe...
Mer
11 år 5 månader sedan #534137 av Fantasio
Mitt favoritpålägg som barn var "Norrboda", en skivad korv. Finns den kvar?
Mer
11 år 5 månader sedan #534158 av Nissegossen
Fantasio

Ja, de brukar ha både norrbodakorv och skinka på willys hemma där jag bor. Uppskattar också den.

Geta

Jag har i min packning, både kaffekanna och kokekaffe! Det står resten av det i mitt skafferi!
Kaffekannan, den stora finns att köpa till Trangiaköket jag har. Det är ett campingkök!
www.annonsguiden.se/fritid-hobby ... 3%B6k.html
sodertalje-stad.annonsera.se/tra ... 77717.html
www.outdoorstore.se/friluftskok- ... ok-25.html

www.outdoorstore.se/media/upload ... giakok.pdf
Dessutom står här någonstans i lägenheten en kaffekanna modell Ä att placera direkt i hålet som när plattan på mormors vedspis var borttagen, underredet var i direktkontakt med kolglöden under. En släkting jobbade på den tiden, i Höganäs kolgruva och hon fick kolen därifrån. Jag såg kaffekannan nu, den står i en bokhylla här.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 5 månader sedan #534161 av Nissegossen
Men det sista hade mormor en röd emaljerad kaffekanna, mycket mindre som hon ställde uppe ovanpå. Till den har jag istället om min glaskanna skulle gå i sönder även både filter och bryggtratt så att jag både kan hålla kaffe på varmhållning om jag vill och då ha bryggkaffe i den! Men originalet var kokekaffe!

Hur gammal den riktiga kopparkaffekannan var vet jag inte, men den andas 1800-tal.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Guest
  • Besökare
  • Besökare
11 år 5 månader sedan #534170 av Guest
Svar från Guest i ämnet ;Bortglömda" matvaror
Nävgröt med fläsk, kolbullar också!
Mer
11 år 5 månader sedan #534171 av Geta
Svar från Geta i ämnet ;Bortglömda" matvaror
Barkbröd...

Nävgröt har jag ätit i Värmland...på Gammelväla....