Strategier

Mer
19 år 3 månader sedan #8026 av Zedd
Strategier skapades av Zedd
När jag ska göra något är jag alltid noga med att förbereda mig så noga som möjligt för att undvika situationer som får mig att må dåligt. Jag har blivit så van vid detta att jag inte reflekterar så mycket över det längre. Är det någon som har en strategi som även skulle kunna hjälpa andra så får du gärna dela med dig :) Detta kanske inte är ett klockrent exempel, men en sak som gjort mig mycket tryggare är att jag skaffat en mobiltelefon. Tidigare var jag lite orolig för att fastna i en hiss t ex.
Mer
19 år 3 månader sedan #8027 av Geta
Svar från Geta i ämnet strategier
Att förbereda sig innan man gör något.
När jag flyttade till en ny stad för några
år sedan gjorde jag flera resor dit i förväg.
Jag studerade området och serviceinrättningar.
Jag gjorde mig hemmastadd i området.
Det var en stor omställning men på något sätt
gick det bra.
Tvärtom var det intressant att upptäcka något
nytt.
Mer
19 år 3 månader sedan #8037 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Strategier
Väldigt bra att du tog upp detta, Zedd. Med denna sjukdom är man stresskänsligare och därför är det bra att leva ett inrutat liv, som minskar på överraskningar och stress.

Om jag skall träffa folk, som kanske kan misstänkas vara lite jobbiga för mig brukar jag på förhand tänka ut vad de kommer att säga. Jag försöker då att tänka ut lämpliga svar att ge. På så sätt är jag väl förberedd och kan snabbt ge svar till dem utan att jag blir stressad. Vid enstaka tillfällen har jag också uppskjutit möten eller ställt in dem för att undvika stress.

Jag har också mobiltelefon, men jag använder den istället för fast telefon, eftersom jag ringer väldigt lite och med mobiltelefon med kort slipper jag betala den dyra abbonemangsavgiften (1600 kr/år).
Mer
19 år 3 månader sedan #8040 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Strategier
Zedd och Admin! Fråga mig inte var jag fått det ifrån, för det vet jag inte.
Men man har gjort psykologiska tester där man har haft en grupp som man har talat med. Den andra(kontrollgruppen) sade man inget till.

Det de bägge grupperna fick göra, var att stå vid straffpunkten och försöka sätta en basketboll i korgen.
Den gruppen som fick hjälp, sade man till att den skulle för sin inre syn se sig själva stå framför staffpunkten och för sin inre syn sätta bollen i korgen redan när de satt på bänken.

Den gruppen satte de flesta bollarna, jämfört med den andra.

Men som kuriosum till detta vill jag nämna vad som står i Bibeln. Nämligen att Jesus säger, att om ni blir fängslade (typ) så oroa er inte och tänk inte ut i förväg vad ni skall säga för det varde givit er i den stunden genom helig Ande.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 3 månader sedan #8045 av Lenore
Svar från Lenore i ämnet Strategier
När det ringer till mig brukar jag få typ skrämselhicka. För att inte tala om hur jag reagerar om det knackar på dörren, då sitter jag i taket av skräck. Är alltid mer eller mindre övertygad om att det är SÄPO som kommer för att föra bort mig.
För ett tag sedan skaffade jag
1) en nummerpresentatör. Då svarar jag bara om jag känner igen numret.
2) titthål till dörren, så att jag ser vem det är.

Det har hjälpt mig mycket, men för en vecka sedan ringde det på dörren och det stod en främmande man utanför. När jag inte öppnade så öppnade han MED NYCKEL. Jag var i begrepp att hoppa ut genom fönstret, men han övertygade mig snabbt om att han var från bostadsbolaget och skulle kolla fönstertätningarna i alla lägenheter i huset. Då mindes jag att jag hade fått en lapp om det för ett tag sedan, att de skulle gå in med huvudnyckel om ingen öppnade. Tur också att han var lugn och inte kändes hotfull. Men ändå, jag blev ju fullkomligt paralyserad av fasa.
Mer
19 år 3 månader sedan #8049 av Zedd
Svar från Zedd i ämnet Strategier
Lenore: Vet du att du kan anmäla dig till NIX-registret? På det sättet slipper du alla samtal från företag som vill pracka på dig något.