Överväger att sluta med medicinen

Mer
15 år 7 månader sedan #148294 av mopa
Jag önskar att jag oxå kunde slippa medsen. Men jag har prövat(på egen hand) och jag blev dålig nästan med en gång.
Men ett liv utan piller vore skönt. Slippa vara en zombie.
Mer
15 år 7 månader sedan #148398 av Admin1
Du kan inte be dem om att få din diagnos omprövad? Har det gjorts en riktig utredning, när du fick din diagnos? Chansen att en psykosdiagnos skall vara fel är nog max 10 %.

Om man har en psykossjukdom och slutar med antipsykotika, så är risken att få en psykos 5-10 gånger förhöjd. Tar man antipsykotika, så är risken att få en psykos 3,5 % per månad dvs slutar man så får man en psykos efter några månader oftast.
Mer
15 år 7 månader sedan #148427 av Isa-Alise
Prata igenom det först med läkaren, och trappa sedan ned riktigt långsamt... vänta två veckor mellan varje liten sänkning, så att du har koll på hur du mår... fungerar det bra, är ju allt väl... märker du tecken på försämring behöver du bara höja lite grand igen för att bli av med symtomen... och därmed undiker du ett insjuknande med inläggning...
Mer
15 år 7 månader sedan #149066 av CHK
själv har jag en väldigt liten dos oxascand 2x5mg men det hjälper mer än vad jag trodde innan jag fick denna medecin /CHK
  • Sebastian-
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 7 månader sedan #149071 av Sebastian-
Svar från Sebastian- i ämnet Överväger att sluta med medicinen

Admin1 skrev: Du kan inte be dem om att få din diagnos omprövad? Har det gjorts en riktig utredning, när du fick din diagnos? Chansen att en psykosdiagnos skall vara fel är nog max 10 %.

Om man har en psykossjukdom och slutar med antipsykotika, så är risken att få en psykos 5-10 gånger förhöjd. Tar man antipsykotika, så är risken att få en psykos 3,5 % per månad dvs slutar man så får man en psykos efter några månader oftast.


Diagnoserna jag har hört: psykos, gränspsykotisk personlighet, gränspsykotiska upplevelser, "existensiella grubblerier", depression, "någonting autistiskt" och schizoid personlighetsstörning. Den riktiga diagnosen är enligt läkaren depression vilket jag tror stämmer. Men hela psyk är ju godtycklig så diagnosen beror på vilken läkare man talar med.
  • Sebastian-
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 7 månader sedan #149072 av Sebastian-
Svar från Sebastian- i ämnet Överväger att sluta med medicinen

Isa-Alise skrev: Prata igenom det först med läkaren, och trappa sedan ned riktigt långsamt... vänta två veckor mellan varje liten sänkning, så att du har koll på hur du mår... fungerar det bra, är ju allt väl... märker du tecken på försämring behöver du bara höja lite grand igen för att bli av med symtomen... och därmed undiker du ett insjuknande med inläggning...


Ja hela det här har varit ett misslyckande. Har börjat ta medzen igen eftersom allting känns som om det handlar om mig. Jag jag jag.