Hur manipulera en maktmissbrukare

Mer
19 år 1 månad sedan #9955 av Admin1
Jag tror att i grunden är samhället gott, men problemet består i människorna som befolkar det och allt är inte ledarskapets fel. Det finns grundläggande svagheter inbyggda i varje människa.

Jag är personligen emot att manipulera andra människor även om jag själv skulle tjäna på det. Det är oärligt och ohederligt tycker jag och en destruktiv kraft i samhället.

Jag tror att raka budskap är det enda som håller i längden. Tyvärr, anses det fint att manipulera andra människor i t.ex. politiken. PR-byråer har det som lönsam affärsidé, men frågan är hur länge folk kommer att acceptera att kalkylerat och beräknande bli manipulerade. Dessutom oftast med skattemedel. I USA har denna utveckling nått oroande proportioner och i sån utsträckning att det börjar uppfattas av vissa som ett globalt problem.
Mer
19 år 1 månad sedan #9963 av Nissegossen
Jag har ofta märkt att människor med diagnosen Schizofreni är mer rakt på sak än andra människor.

Troligen är denna raka kommunikation en följd av, vad man upplever i sin sjukdom och föreställningsvärld.

De som går runt ett problem utan att säga till sin medmänniska vad deras problem är, och deras problem verkar vara en själv.
Då kan man förstås försöka läsa mellan raderna, men ofta så missar man en chans till att göra upp i godo, för att medmänniskan inte talar klarspråk.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 1 månad sedan #10045 av Graatass
Svar från Graatass i ämnet Ironi eller manipulation?
Lyssnade igår på Svariges Radios P1:s "Filosofiska Rummet". Igår handlade programmet om "Ironi". Manipulation har vissa likheter med Ironi. De "raka" orden ska vara entydiga och lättbegripliga. Men i Ironi och Manipulation svänger ordens innebörd av och pekar på något annat. Det som verkar rakt blir diffust och mångtydigt.
Men visst är det rätt att manipulera genom en s k "vit lögn" eller när man lockar bort ett barn ifrån något farligt, med att visa på något "roligt".
Om man skulle säga till barnet att något är farligt utan kunna tala om varför det är farligt, kan det istället verka spännande.
En annan sak är när t ex ett vittne i en rättegång tror sig vara säker på att något är sant, men egentligen sett fel.
Den personen håller sig till sin tolkning av sanningen, men ger ändå fel information. Det är det som är missvisande i både hypnos och med sanningserum och lögndetektorer. Sanningen kan vara både-och eller varken-eller.
Är vissa sanningar skadliga, eller är det bara sättet att förmedla sanningen som är skadlig?
Mer
19 år 1 månad sedan #10047 av Nissegossen
Förnämligt Graatass! Du har kommit mycket långt i din utveckling av tanken. Jag håller med dig. Lögn, även om den är såkallat vit är för det mesta av ondo. Det finns till och med de som frågar sig, Vad gör jag för gott mot en annan människa om jag ljuger, även om det skulle vara en s.k. vit lögn, det är ändå en lögn.

Nu vet jag ju det att jag själv syndar mot detta axiom, för vem har den fulla sanningen? Sanningen kanske inte är den stora sanningen med stort S utan de flera sanningarna med små s.
Dessa tillsammans utgör sanningen. Sanningen speglas utav dens verklighet som framför den.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 1 månad sedan #10054 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Ironi eller manipulation?

Graatass skrev: Manipulation har vissa likheter med Ironi. De "raka" orden ska vara entydiga och lättbegripliga. Men i Ironi och Manipulation svänger ordens innebörd av och pekar på något annat. Det som verkar rakt blir diffust och mångtydigt.


Jo, men detta är lite mitt problem, jag har haft många som sagt till mig "jag vet inte om du menar allvar eller ej" och jag ser hur nervösa de blir, jag ska vara som en dokusåpaskådespelare, jag vill alltid teoritisera och skapa intriger.

Fatta hur livrädd jag är för att göra ngt, jag vill ju inte detta, tvärtom!
Mer
19 år 1 månad sedan #10140 av Graatass
Konstigt det där med makt. Har man inflytande, så bör man ju ha makt. Eller är inflytande något som bara kollektiv, grupper, har? Manipulation bör ju vara detsamma som Påverkan. Men alla levande varelser kan väl påverka, med sin energi?
Antar att vissa ord är negativt laddade. Att Makt är något som de som inkräktar och kränker har, medan Inflytande är mera blygsamt.
Manipulerar gör någon som inte är ärlig i sina avsikter, men att manipulera sin dator eller sin TV kan ju inte vara så farligt. Manipulera våra medmänniskor är, tycker jag, ett uttryck av svaghet. Att inte kunna förmedla med språk, ord, det man verkligen menar. Med risk att man inte får som man vill.
Men det jag menar, egentligen, är att människor i en formell maktposition kan, utan att vara medvetna om det, fatta avgörande beslut för människor i en mycket bräcklig situation.
Vet från skolan att jag någon gång pratade med en lärare om kung Gustaf III, vilket ledde till att jag fick högsta betyg i det ämnet. Vilket inte var historia. En annan lärare reagerade med att ge mig sämre betyg i den lärarens ämne. Ett ämne som jag verkligen var intresserad av och ett bra betyg i det ämnet skulle jag kanske ha nytta av. Till skillnad ifrån det andra höga betyget, som mycket väl någon annan elev skulle haft bättre nytta av än jag. Orättvist på alla sätt!
Men det var en oavsiktlig manipulation från min sida, som alls inte ledde till något gott.