KBT ineffektiv vid schizofreni?

Mer
14 år 10 månader sedan #223420 av Geta
Om vi vore så plastiska så skulle vi inte behöva vara
schizofrena år ut och år in.
Mer
14 år 10 månader sedan #223448 av bonnie
Vet inte om det fungerar eller inte.. haft kbt ett år nu tror jag... skönt att få prata med någon
om det jag går igenom tycker jag.. hon säger aldrig att jag är konstig.. men om terapin funkar?
Nja kanske ibland, hon får mig att tänka "rätt" för en stund åtminstone... bryter ner mina vanföreställningar till minsta möjliga partiklar... några få har försvunnit men det uppkommer alltid nya ändå...

/b
Mer
14 år 10 månader sedan #223468 av Räven
Fakta och vetenskap = Bli av med allehanda vanföreställningar.
Psykoterapi (KBT) = Bearbeta och bli av med psykiskt betingade problem som utgörs av inlärda inbillningar.
Kreativitet = Att använda fantasin.
Mer
14 år 10 månader sedan #223481 av Nissegossen
Gäst ovan.

Använda fantasin gör jag varje stund, det är något man får som ett plus om man nu kan hantera det med denna förödande sjukdom, :tänk den är överdjävlig pga fantasin!!

Jag har aldrig luskat i eller använt KBT, så att jag kan inte uttala mig om hur bra den är...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 10 månader sedan #223507 av sisan

Gäst skrev: Sluta skriv "man". Det låter på dig som om du är någon typ av representant för schizofrena. Föreslagsvis kan du börja använda ordet "jag" istället.


Jag
du
han
hon
vi
de
Strunt samma för JAG/VI talar ofta som vi därför att i min värld är JAG/ VI fler.
Mer
14 år 10 månader sedan #223510 av Geta
Det inlägget har inte jag sett. Det är bäst att jag slutar
skriva man och vi om schizofrena. Jag ska i fortsättningen
skriva jag.
Det är bäst att tänka innan jag skriver.