Zonterapi

Mer
19 år 8 månader sedan #3094 av maskrosman
Zonterapi skapades av maskrosman
För ett år sedan provade jag på Zonterapi några gånger, och skulle vilja rekommendera det. Det behöver inte kosta så mycket att prova heller, runt 250 kr sådär.
En zonterapeut masserar olika punkter på fötterna och tårna, med en väldoftande olja. Dels är närheten till någon annan, och att man lämnar över sig lite och blir omhändertagen, skön. Men själva massagen kändes också givande både fysiskt och mentalt. Väl värt sina pengar...

mvh

maskis
Mer
19 år 8 månader sedan #3097 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zonterapi
Tack. Låter intressant. Kostar det 250 kr gången eller? Jag undrar om inte zonterapi är en variant av akupunktur och där olika delar av foten masseras beroende på vilken typ av besvär man har. Fick du zonterapi för psykiska besvär eller bara allmän zonterapi?
Mer
19 år 8 månader sedan #3118 av maskrosman
Svar från maskrosman i ämnet Zonterapi
Ja, det kostade 250 kr per gång (cirka en timme) där jag gick. Men priserna kan säkert variera ktm. Terapeuten jag gick till hade sin verksamhet hemma, och hade nog inte detta som heltidsjobb vilket kanske påverkade hennes prissättning.

Jag tror du är inne på rätt spår, admin. Enligt terapeuten handlade det som att massera punkter/nervändar i foten som enligt teorin hade sin speciella motsvarighet i kroppens olika funktioner/organ.
Jag antar att jag fick "allmän" zonterapi. Terapeuten kände också av var någonstans jag hade ömma punkter och lade ner särskild tid på såna ställen.

Det satte igång processer i mig på något sätt. Det pratas ju om att lösa upp psykiska blockeringar, och det tycker jag att det hjälpte till att göra för mig, även om jag inte kan förklara vad som egentligen händer med en.
Mer
19 år 8 månader sedan #3344 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Zonterapi
Det ska jag faktiskt pröva, låter intressant. Men kan verkligen massage på foten hjälpa en med psykiska besvär, eller?
Mer
19 år 8 månader sedan #3356 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Zonterapi
Medborgarskolan anordnar kurser i Zonterapi på en del ställen, bla här i Eslöv. Det kostar ju lite att gå kursen med det är det kanske värt.

Själv ska jag börja på Tai Chi eller Qi Gong på Medborgarskolan.
Man brukar få deras katalog hemskickad till sig gratis.
Mer
19 år 8 månader sedan #3369 av maskrosman
Svar från maskrosman i ämnet Zonterapi
Moonlight:
Ja, det tyckte jag också lät underligt. Och det är ju inte säkert att alla upplever det på samma sätt. Men mig gav det en del.
Jag har för mig att det enligt teorin är så att våra obearbetade upplevelser/känslor sätter sina spår i kroppen, till exempel i muskler.
Och genom att på olika sätt stimulera kanske man kan lösa upp vissa knutar.
Men, äsch, nu blir jag bara sådär jäkla flummig igen. Funkar det så funkar det! :)

Abzu.
En bra idé.
Det där ska jag kolla upp om medborgarskolan har här där jag bor.
Man kan ju alltid tvinga någon i släkten att bli försökskanin, hehe.