Har jag Schizofreni?

Mer
11 år 10 månader sedan #497781 av Nibla
Hej, är ny här på forumet och bestämde mig för att skapa ett konto här efter att ha läst flertal tråd härifrån som var länkade via google. Jag har själv några frågor jag behöver få svar på och hoppas att ni lite mer kunniga och erfarna kan hjälpa mig med.

Jag undrar om det kan vara så att jag har schizofreni? Eftersom jag enligt vad jag läst, uppvisar många av symtomen. Kan även tillägga att jag har diagnosen bipolär sjukdom, vilket jag säkerligen har, men är inte helt säker på det heller faktiskt.

Det jag har läst om schizofreni och dess symtom är följande:

*Apati
*Viljelöshet
*Social isoloering
*känslolöshet
*Förvriden verklighetsuppfattningen - Känns som jag drömmer, fast jag är vaken?
*sömnproblem - Blir aldrig utvilad när jag vaknar.
*Hör röster - Tankarna kommer "utifrån", handlar direkt på tankar, som tvångstankar typ?
*Vanföreställningar
*Känner mig iaktagen även när jag är ensam? Som att någon alltid kan se och höra mig.
*Känner mig hela tiden jagad eller förföljd (även av familjen) = tar avstånd från de och stänger in mig på rummet.

*Anhedoni -
Har oförmåga att känna lust och tillfredsställelse, framför allt i form av fysisk njutning och glädje av social samvaro, men också att njuta i andra bemärkelser. Kan inte uppskatta god doft och undvika stank. Har även fysisk anhedoni vilket innebär att jag inte känner njutning av sex(blir aldrig upphetsad, kåt, känner inte attraktion, får inte orgasm osv..), att äta, beröring och andra sinnesupplevelser. Social anhedoni kännetecknas av att inte längre uppskatta umgänge med vänner, att inte beröras känslomässigt av samtal och att inte längre ha trevligt vid sociala aktiviteter, vilket också stämmer in på mig.

Har även haft manier och psykoser som jag nu äter 5mg zyprexa på kvällen och 5mg Abilify på morgonen, vilket jag har gjort nu i några dagar.

Kan detta vara schizofreni? Eller är det bara vanliga symptom från en psykos?

Kan tillägga att jag alltid "är spänd", får aldrig riktigt kontakt med mina känslor, känner mig likgiltig till allt, har ingen sexlust alls, även om jag vill i huvudet och försöker i huvudet, så kan jag inte njuta alls, känslorna och de tankarna finns inte där alls. Inga känslor finns där egentligen. Utan styrs av tankarna, vilket ibland inte ens känns som "mina tankar" om ni förstår?

Som sagt äter jag nu ENDAST zyprexa 5mg och Abilify 5mg.

Hört att abilify ska vara en mirakelmedicin, tror ni att den är rätt för mig? Dock har jag endast fått den utskriven pga mina psykoser, inte pga schizofreni, då jag inte har den diagnosen än.. Men ju mer jag läser, ju mer känns det som att det stämmer in på mig?

Känner att jag har både negativa, positiva och kognitiva symptom. Kan inte heller uppfatta saker, ta till mig saker jag läser, ser eller hör. Kan inte ta till mig musiken, hör den, men känner inget, samma sak när jag läser eller när någon säger något till mig, hör vad de säger, ser vad jag läser, men fattar liksom inte riktigt innebörden eller känslan? Har även svårt för att läsa av ansiktsuttryck..

Hoppas någon här kan hjälpa mig med lite vettiga svar, för jag är helt klart förvirrad.

Undrar ni något mer får ni givetvis fråga så ska jag försöka svara så gott jag kan, tack på förhand =)
Mer
11 år 10 månader sedan #497799 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Har jag Schizofreni?
Jag är inte läkare så jag kan inte ge dig någon diagnos... Men, man kan ju resonera lite kring diagnoser ändå!

Det finns en diagnos som heter schizoaffektiv. En slags blandning mellan bipolär och schizofreni. Där förekommer psykoser, men de går över. Vid schizofreni så håller psykosen i sig i regel över 6 månader. Dessutom är man rätt handikappad av symptomen, medan man klarar sig bättre om man har schizoaffektiv diagnos. Du skriver inte om du jobbar, vilket kön du har och hur gammal du är så det är svårt att bedöma vad du klarar av i vardagen. Anhedoni låter jobbigt, men det går kanske att jobba ändå? Ja, inte som porrskådis, men det är väl knappast aktuellt... :)

Sedan tycker jag du ska se upp med att du inte drabbas av 'student syndrome' eller vad det heter: att man tror man har ALLA sjukdomar man läser om. De som har schizofreni här på Viska hör ofta röster eller har andra hallucinationer att hålla reda på. Det är inte ett måste för att få en schizofrenidiagnos, men vanligt.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
11 år 10 månader sedan #497800 av Geta
Svar från Geta i ämnet Har jag Schizofreni?
Hej!

Är du ganska ung? Hade du så här avstängda känslor innan du började medicinera med antipsykotika eller kan det vara en biverkan?
Har du anhedoni även när du är manisk eller kommer det i samband med att du är depressiv?
Det som ligger närmast till hands när du är bipolär och har schizofreniliknande symtom är schizoaffektiv.
Mer
11 år 10 månader sedan #497814 av Nibla
Svar från Nibla i ämnet Har jag Schizofreni?

Inwatto skrev: Jag är inte läkare så jag kan inte ge dig någon diagnos... Men, man kan ju resonera lite kring diagnoser ändå!

Det finns en diagnos som heter schizoaffektiv. En slags blandning mellan bipolär och schizofreni. Där förekommer psykoser, men de går över. Vid schizofreni så håller psykosen i sig i regel över 6 månader. Dessutom är man rätt handikappad av symptomen, medan man klarar sig bättre om man har schizoaffektiv diagnos. Du skriver inte om du jobbar, vilket kön du har och hur gammal du är så det är svårt att bedöma vad du klarar av i vardagen. Anhedoni låter jobbigt, men det går kanske att jobba ändå? Ja, inte som porrskådis, men det är väl knappast aktuellt... :)

Sedan tycker jag du ska se upp med att du inte drabbas av 'student syndrome' eller vad det heter: att man tror man har ALLA sjukdomar man läser om. De som har schizofreni här på Viska hör ofta röster eller har andra hallucinationer att hålla reda på. Det är inte ett måste för att få en schizofrenidiagnos, men vanligt.


Jo, det är möjligt att jag har någon blandning som du skrev..

Jag är 21 årig kille, jobbar inte och pluggar inte heller för den delen. Jag vet inte om det är en "psykos" som hållt i sig i 6 månader, eller om det är en mani? Svårt att veta var gränsen går där? Dock har jag haft det såhär i flera år, med vissa mellanrum, men senast jag "vakna" för en stund var vid jul typ.. Sen har det börjat om igen, jag skaffade mig ett jobb och gick dit osv och bara körde på, men sedan till slut så orkade jag inte, och när jag "kör på" som också kan vara en mani, är jag som styrd av någon annan, själv känns 2-3 år sen som igår? Känner mig aldrig "närvarande" om du förstår? Så jag känner mig väl rätt handikappad av symtomen.

Får aldrig den där sköna känslan i huvudet av att bara ta det lugnt och slappna av, liksom känna luften eller så, utan går på helspänn hela tiden, jag till och med kontrollerar min andning.. vet att man inte ska det, men det blir så, och jag kan inte få bort det, sen vågar jag inte riktigt släppa, även om jag vill, är någon konstig spärr och känns ju som att jag ska dö om jag gör det..
Mer
11 år 10 månader sedan #497816 av Nibla
Svar från Nibla i ämnet Har jag Schizofreni?

Geta skrev: Hej!

Är du ganska ung? Hade du så här avstängda känslor innan du började medicinera med antipsykotika eller kan det vara en biverkan?
Har du anhedoni även när du är manisk eller kommer det i samband med att du är depressiv?
Det som ligger närmast till hands när du är bipolär och har schizofreniliknande symtom är schizoaffektiv.


Jag anses nog som ung, då jag bara är en 21-årig kille, skulle jag tro. Ja, det hade jag iofs innan jag började med medicin överhuvudtaget (har provat litium, lamictal osv förut också), men det var redan då, känns som jag är född avstängd. Så har väl alltid varit så, att jag stängt av, vet inte om det är manuellt eller något annat? Kan ju vara jag som stänger av med flit, för att jag är rätt känslig också, det vet jag faktiskt inte. Men även om jag vill känna nu och så går det typ inte, är som en kant jag måste komma över, men aldrig kommer över..

Jag har Anhedoni även när jag är manisk, om det nu är manisk jag är. Det är snarare när jag är depressiv som jag kan känna mer så att säga. Men har nog alltid det i alla fall.. Men det skumma är att när man är manisk ska man ju känna sig mer upprymd, glad, lycklig och ha mycket mer sexuell lust, vilket jag inte alls har? Istället så finns det bara i tankarna och jag tvingar mig själv till att ha sex och till onani, trots jag inte alls njuter ett dugg av det, om du förstår?

Vad är skillnad på schizoaffektiv och schizofreni?

Vad tror du om att ha enbart Abilify som medicin? Kan den göra mig frisk?
Mer
11 år 10 månader sedan #497821 av Geta
Svar från Geta i ämnet Har jag Schizofreni?
Schizoaffektiv är lindrigare än schizofreni och har bättre prognos.
Abilify kan säkert vara bra vid anhedoni, då abilifyn öppnar upp alla känslor enligt Nissegossen.
Vet inte, då jag aldrig har fått prova abilify.