Strukturerad livsanalys

Mer
5 år 9 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1073063 av notwoodstock
Jag kom på att göra ett flödesschema över hur man kan och kanske inte bör spendera sina dagar, inspirerat av Fantasios klagomål. Eftersom jag inte hade tid eller möjlighet att göra något sådant (det kan ju variera hur man hattar mellan sysslor), så blev det i stället denna Mind Map:
Bilagor:
Last edit: 4 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 9 månader sedan #1073065 av notwoodstock
Min tes är att om man lägger lite tid på att utröna de mest destruktiva bitarna man upplever att man har, så kan man försöka ändra flödet genom dagen till något som är mer positivt.

Ni kan ju med utgångspunkt från min Mind Map ovan, diskutera med er kp vad ni själv skulle kunna behöva göra någonting åt!

Att göra det som ett flödesschema kan avslöja ändå mer av problematiken tror jag. Återkommer kanske med något åt det hållet.
Mer
5 år 9 månader sedan #1073077 av Maxjohan1983
Läs detta från Tony Robbins:

Det är mycket som måste klaffa för att du ska må bra!
www.habitsforwellbeing.com/6-core-human-...-by-anthony-robbins/

Detta är även mycket bra å viktigt för måendet:
www.wikihow.com/Have-a-Balanced-Life

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
5 år 9 månader sedan #1073080 av notwoodstock
En intressant fråga är vad man kan göra för att komma ur destruktivt beteende.

Sådant är väl t.ex överdrivet mycket av någonting.

T.ex surfning, TV-tittande, Dataspelande, sovande, ligga på sängen är inte nyttigt för kroppen, att dricka kaffe och vatten m.m., att småäta för mycket, lagom är bäst.
Mer
5 år 9 månader sedan #1073081 av Maxjohan1983
Ja, jag håller med om att det är ett intressant ämne. Har varit intresserad av psykologi så länge jag kan minnas.

Jag tror det har mycket att göra med att ha å få socialkontakt i sitt esse. Utan det får du inte energi å intresse till annat.

Kärlek å samhörighet är nog viktigaste.

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
5 år 9 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1073092 av notwoodstock
En stunds brainstorming gav:





added:

några kommentarer till figuren:

Med "Lyft dig själv" menar jag den typen av artiklar och böcker för att i kanske tjugo punkter fixa kosten, hälsan, sluta röka, etc.
Nya livsmål kan t.ex vara att hitta en sak värd att kämpa för, sådant påstås ge livsglädje.
Bilagor:
Last edit: 4 år 2 månader sedan by Admin1.